Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů
Authors: Tulka Jiří
Year: 2005
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Sytémová pedagogika
Publisher name: Miloš Vognar
Place: Hradec Králové
Page from-to: 142-143
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Několik slov k systematologii věd a učebních předmětů Proces systematického uspořádávání vědeckých poznatků je nezbytným předpokladem k tomu, abychom se správně orientovali ve světě kolem nás a tedy i o světě v nás. Ke konstituování specializované vědy nestačí uspořádat do systému jen ty vědecké poznatky, které jsou předmětem zkoumání této vědy samotné. Je třeba charakterizovat i vztahy konkrétní vědecké disciplíny k ostatním vědám, to znamená zabývat se i otázkou systematologie globálního souboru věd. Jestliže připustíme, že je možno vytvořit kompaktní soustavu vědeckých poznatků, je zřejmě také možné vytvořit i kompaktní soustavu učebních předmětů, kompaktní vzdělávací program. Je proto třeba ujasnit si kriteria, podle kterých má být vzdělávací soustava konstruována. Takových kriterií je ovšem víc (vzdělávací systém je multidimenzionální), ale můžeme se domnívat, že váha některého kriteria (některých kriterií) by mohla mít pro tvorbu vzdělávací soustavy klíčový význam. Podle přesvědčení autora tohoto příspěvku tvoří páteř vědeckého i pedagogického systému zdůraznění hierarchie, zákonitostí a relací tzv. lokálních struktur. systematologie;věda;vzdělávací soustava
eng A few words about systematology of sciences and teaching subjects The process of systematic arrangement of scientific knowledge represents an essential condition for us to be able to understand not only the world around us but also our inner world. To constitute a specialized science, it is not sufficient to arrange into a system only that scientific knowledge which is the subject of investigation of the science itself. It is necessary to characterize the relations of one particular science to the others, which implies dealing with the question of systematology of a global set of sciences. If one agrees that it is possible to create a compact system of scientific knowledge, then it is apparently possible to create also a compact system of subjects, a compact educational programme. Therefore, it is essential to specify the criteria for forming the educational system. There are, however, more such criteria (the educational system is multidimensional) and some criteria (some criterion) may seem to have a key role in forming the educational system. The author is convinced that the emphasis of hierarchy, laws and relations of so called local structures forms the backbone of both scientific and pedagogical system. science systematology;teaching subjects systematology;educational system