Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Methodological Problematic as a Part of Follow-up Pedagogical Study
Authors: Tulka Jiří
Year: 2006
Type of publication: ostatní - přednáška nebo poster
Name of source: International Conference "Research in didactics of science"
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Metodologická problematika jako součást doplňujícího pedagogického studia Na některých vysokých školách v České a Slovenské republice je organizováno pro frekventanty a absolventy odborného vysokoškolského studia tzv. doplňující pedagogické studium (DPS), které slouží k nabytí odborné způsobilosti vyučovat odborné předměty na středních školách. Stejně tak je tomu i na Univerzitě Pardubice (UPa). V roce 1994 byla na této škole zahájena výuka podle nového tématického plánu, do kterého byla vedle komplexu obvyklých pedagogických disciplín implantována i výuka metodologie, zaměřená především na konkrétní logiku. Tato disciplína pomáhá porozumět vzájemným vztahům mezi základními vědními obory a základními učebními předměty; zabývá se i otázkou systematologie věd. Hlubší porozumění těmto otázkám dává budoucím učitelům potřebný nadhled a přispívá k jednotnému chápání obsahu vzdělávací soustavy.
eng Methodological Problematic as a Part of Follow-up Pedagogical Study At some universities in Czech and Slovak Republic so called Follow-up pedagogical study is organized for participants and graduates of technical university studies. This is meant to provide the participants to become qualified to teach special subjects at secondary schools. The same is provided at the University of Pardubice UPa. In 1994 teaching according to the new thematic plan was initiated at this university. This plan covers not only the complex of ordinary pedagogical disciplines, but it also implements teaching of methodology focused mainly on concrete logic. This discipline helps to better understand the relationship between the essential fields of study and essential teaching subjects. It also investigates the question of systematology of sciences. Deeper understanding of these questions gives the forthcoming teachers the necessary overview and contributes to unified understanding of the content of educational system. pedagogical study;teaching of methodology;systematology of sciences