Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Cost Allocation for the Purposes of CRM
Authors: Vávra Jan
Year: 2006
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Customer Relationship Management ´06
Publisher name: Univerzita Pardubice
Place: Pardubice
Page from-to: 253-259
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Alokace nákladů pro potřeby CRM Základním ukazatelem pro měření přínosu zákazníků pro podnik je marketingový zisk neboli čistý marketingový příspěvek (ČMP), který odděluje marketingové a prodejní náklady z kategorie režijních nákladů a za podmínky účelné alokace vyjadřuje marketingovou ziskovost zákazníků či jiných nákladových objektů, ponechávaje tak stranou veškeré náklady, které nejsou ovlivněny marketingovou činností. Kapitola ukazuje, že výpočet čistého marketingového příspěvku přináší řadu problémů počínaje vymezením patřičných nákladů a konče zajištěním technického a softwarového vybavení pro procesy sběru, zpracování, alokace a interpretace dat a nastiňuje, jak tyto problémy řešit. CRM, ABC, alokace nákladů
eng Cost Allocation for the Purposes of CRM Basic indicator for measurement of customer's benefits for the company is "Marketing Profit" very often calculated as a "Net Marketing Contribution" (NMC), that separates marketing and sales expenses from other overheads. Under condition of efficient allocation reflect marketing profitability of customers of any others cost objects, putting aside all expenses not related with marketing activities. The chapter shows that Net Marketing Contribution claculation brings many difficulties starting with proper cost determination, ensuring technical and software support to provide data collection, managing and explication of results at the end. Posible ways how to solve these problems are suggested. CRM, ABC methods, Cost allocation