Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Zavádění tématu udržitelného rozvoje na katedře biologie PdF UHK (proč, jak, příklady, úskalí, plány)
Authors: Málková Jitka
Year: 2006
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Co znamená udržitelnost pro univerzity? Sborník mezinárodní konference
Publisher name: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy
Place: Praha, Česká republika
Page from-to: 101-108
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Zavádění tématu udržitelného rozvoje na katedře biologie PdF UHK (proč, jak, příklady, úskalí, plány) Výchova a vzdělávání budoucích učitelů biologie k trvale udržitelnému rozvoji. Po odůvodnění nutnosti inovace vzdělávání a výchovy na našich školách následuje rozbor potřebnosti zavádění témat udržitelného rozvoje (UR) na VŠ. Často ale i na VŠ převládá předávání rozptýlených poznatků v jednotlivých předmětech a chybí interdisciplinární syntetizující pohled. Je třeba komplexní integrující pohled na tuto problematiku s větším podílem praxe, častěji používat moderní formy a aktivizující metody výuky. Ukázána je významná role pedagogických fakult připravujících budoucí učitele a jejich možnost ovlivňovat i pedagogy z praxe. Rozvedeny jsou detailněji formy, cíle, metody a kompetence. Zdůvodněno je zejména užívání aktivizačních metod výuky pro rozvoj profesní kompetence učitele (pro oblast UR stránky obsahové, dovednostní, informační, osobnostní). Probrány jsou i cíle aktivní výuky k UR. ekologická výchova, ŽP, trvale udržitelný rozvoj, inovace vzdělávání učitelů
eng Loading themes for sustainable development at the Pedagogical Faculty of the University of Hradec Králové (why, how, difficulties, plans) Education of future biology teachers focusing on sustainable develompent. The analysis of the necessity to implement themes of sustainable development at universities follows the essential rationale for innovation of education and training in the Czech school system. It is necessary to have a complex integral view on this subject with larger training part, more frequently applying modern learning forms and active learning methods. The passing of scattered knowledge in single subjects at universities often prevails and the interdisciplinary and compact view is lacking. The important role of pedagogical faculties training future teachers and their ability to influence even teachers already in the proffesion is shown. Detailed forms, targets, methods and competence are set out. Reasons are given for particular use of active learning methods for the development of professional competence of teachers. The targets of active education towards sustainable development are also examined. ecology education, environment, sustainable development, innovation of teachers education