Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Looking for the best starting point to comprehensive process safety education
Year: 2006
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: CHISA 2006, CD-ROM of Full Texts
Publisher name: European forum on teaching safety to hemical engineers
Place: Praha
Page from-to: neuvedeno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Hledání nejlepšího východiska pro ucelené vzdělávání v bezpečnosti procesů Rozlišujeme tři úrovně kursů procesní bezpečnosti. Kurs první úrovně je součástí vybraných bakalářských studijních programů. Kurs druhé úrovně je částí vybraných magisterských programů. Kurs třetí úrovně je částí specializovaného magisterského studijního programu. Kurs první úrovně je zaměřen na znalosti a porozumění, které budou nejpravděpodobněji používány v každodenní průmyslové praxi. Kurs druhé úrovně zavádí základní myšlenky a modely, které se používají pro zajišťování, zdokonalování a oceňování bezpečnosti v průmyslové praxi. Kurs třetí úrovně učí studenty podrobně, jak používat myšlenky a modely zmíněné v kursu druhé úrovně. Naše kursy jsou těsně spojeny s legislativou prevence závažných havárií. Náš kurs první úrovně je zaměřen na porozumění zdrojům rizika a systémům řízení bezpečnosti/systémům bezpečnosti procesů, naše kursy druhé a třetí úrovně jsou soustředěny na hodnocení rizika, modelování následků a modelování chování zdrojů rizika. Základním problémem, který pociťujeme při výuce, je, že zvláště v kursu první úrovně vyučujeme lidi, kteří neznají prostředí průmyslu. Úspěšně jsme překonali tento problém tím, že jsme využili Kletzovu koncepci poučení z havárií. Myslíme si, že analýza havárií představuje nejlepší východisko pro ucelené vzdělávání v bezpečnosti procesů. vyučování, přednášky, analýza rizika, řízení bezpečnosti, poučení z havárií
eng Looking for the best starting point to comprehensive process safety education We distinguish three levels of process safety courses: First level course is integrated in selected bachelor study programmes. Second level course is part of selected magister study programmes. Third level courses are part of specialised safety engineering magister study programme. The first level course is focused on knowledge and understanding that are the most probable to be used in everyday industrial practice. The second level course introduces basic ideas and models that are used to ensure, improve and evaluate safety in industral practice. The third level courses teach the students in detail how to use the ideas and models that were mentioned in the second level course. Our courses are connected closely with major hazard prevention legislation. Our first level course is focused on understanding hazards and safety management system / process safety management; our second and third level courses are focused on risk assessment, consequence modelling and hazard behaviour modelling. The basic problem we experience in the teaching is that we especially in the first level course teach people who do not know industrial environment. We succeeded to overcome this problem exploiting Kletz?s concept of learning from accidents. We think that analysis of accidents represents the best starting point to comprehensive process safety education. teaching, courses, risk analysis, safety management, learning from accidents