Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Evaluace jako prostředek sloužící zkvalitňování výuky botanických a ekologických disciplín v pregraduální přípravě i v dalším vzdělávání učitelů na Univerzitě v Hradci Králové
Authors: Málková Jitka
Year: 2006
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Pedagogická evaluace, Sborník referátů z mezinárodní koneference
Publisher name: Ostravská univerzita v Ostravě
Place: Ostrava
Page from-to: 1-8
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Evaluace jako prostředek sloužící zkvalitňování výuky botanických a ekologických disciplín v pregraduální přípravě i v dalším vzdělávání učitelů na Univerzitě v Hradci Králové Příspěvek nastiňuje hledání optimálních forem a metod výuky botanických a ekologických disciplín na katedře biologie PdF UHK ? snahou je posun od atomizace k systematičnosti, k provázanosti teoretické a praktické složky výuky a k uplatnění interdisciplinárního až transdisciplinárního přístupu. Vyučující jsou nositeli odborných i výchovně vzdělávacích projektů. Např. v letech 1998 až 2001 jsme se podíleli na mezinárodním environmentálním projektu Aqua Tempus ?Školy za živé Labe? (v Bruselu oceněn zlatou medailí za nejlépe připravený projekt). Využíváme nejen grantů výchovně vzdělávacích (od MŠMT, FRVŠ, kraje i města), ale i odborných (od AOPK ČR, MŽP ČR atd). Vždy se snažíme zapojovat studenty, popř. i učitele z praxe. I u grantů odborných je prováděna úspěšná aplikace a transformace do výuky s cílem modernizovat obsah i formy. Zavádění aktivizujících metod v předmětech botanických a ekologických disciplín má na katedře biologie PdF UHK dlouholetou tradici (komplexní exkurze, projekty, návrhy chráněných území, mapování invazních a chráněných druhů atd.). Vycházíme z potřeby inovovat VŠ výuku i v environmentální oblasti k trvale udržitelnému rozvoji; vždyť EVVO je součástí všeobecného základu. Při využití ICT a moderních pomůcek ve výuce je možno používat více aktivních metod; posilována je hlavně praxe, kreativita, samostatnost a díky tomu se výrazně zlepšily výsledky studia i zájem o obor. Všechny akce jsou účastníky hodnoceny, obdobně učitel provádí zpětnou vazbu ? hodnotí komplexně účinnost akcí ? nejen vědomosti, ale i dovednosti, zájem atd. Evaluace se stává běžnou součástí, slouží nejen k zjištění stavu, ale je to prostředek ukazující správný směr zkvalitňování výuky. evaluace, nástroj zkvalitňování výuky, vzdělávání učitelů, botanické a ekologické disciplíny, využití projektů, Univerzita v Hradci Králové
eng Evaluation as a mean of improving botanical and ecological disciplines in the pre-gradual and further teacher training at the University of Hradec Králové Evaluation as a mean of improving botanical and ecological disciplines in the pre-gradual and further teacher training at the University of Hradec Králové (utilization of various layouts) The article shows the seeking for optimum forms and methods of botanical and ecological disciplines at the Biology Department of the University of Hradec Králové ? there is an effort of shift from atomization to orderliness, to cohesion of theoretical and practical education units and to use of interdisciplinary and transdisciplinary approaches. The professors are the leaders of scientific and education programmes, e.g. we participated on international environmental project Aqua Tempus ?Školy za živé Labe? (?Schools for Live Labe River?) which was awarded by golden medal for the best prepared project. We are using not only educational but also scientific grants. We are always trying to involve students and even teachers into grants. There is always made successful application and transformation into teaching with the aim of updating the educational content and forms. Loading of such methods in botanical and ecological disciplines has got a long-standing tradition (complex excursions, projects, layouts of reserved areas, mapping of invazive and protected species etc.) There is a need to innovate educational system even in the environmental sphere to the sustainable development. EVVO is a part of general knowledge. Thanks to the using of informative and communication technique and modern utilities there is applied more and more active methods, working experience, creativity, self-action ? there are better study results and even higher concern about the study field. All actions have got feedbacks from participants. There is also tutor´s feedback ? the tutor evaluates the action efficiency ? not only knowledge but also skills, interest etc. The evaluation can represent the mean of showing the right way of education improving. Evaluation, mean of improving training, teacher training,botanical and ecological disciplines, utilization of various layouts, University of Hradec Králové