Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Sales of Consumer Chemicals in Zero-packaging Stores - a Challenge for Small and Medium-sized Chemical Companies
Authors: Branská Lenka | Paták Michal | Hromadníková Kateřina | Pecinová Zuzana
Year: 2021
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Hradec economic days, Vol. 11(1)
Publisher name: Univerzita Hradec Králové
Place: Hradec Králové
Page from-to: 98-106
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Prodej výrobků spotřební chemie v bezobalových prodejnách – výzva pro malé a střední chemické podniky Jednou z inovací v oblasti zvyšování udržitelnosti balení může být zavedení bezobalového prodeje. Článek se věnuje výhodám a nevýhodám bezobalového prodeje, a to ve vazbě na produkty spotřební chemie. Uvádí výsledky primárního kvantitativního výzkumu realizovaného u 100 konečných spotřebitelů, a to prostřednictvím elektronického dotazování. Identifikuje nejvýznamnější výhody a nevýhody nákupu spotřební chemie v bezobalových prodejnách. Největší výhody nákupu spotřební chemie jsou úspora odpadů z obalových materiálů, možnost nakoupit přesně požadované množství a ochrana životního prostředí. Největšími nevýhodami nákupu spotřební chemie jsou nedostatečná rozšířenost prodejen, nutnost nosit vlastní nádoby a vyšší cena prodávaných produktů. Výhoda “prodej kvalitních výrobků” a nevýhody “nejistota složení a kvality” a “špatně dodržitelné požadavky na hygienu” jsou odlišně vnímány v závislosti na tom, jestli zákazníci reálně v bezobalových prodejnách spotřební chemii nakupují nebo ne. Provedené závěry mají význam jak z hlediska rozvoje teoretického poznání, tak z hlediska možnosti vytvořit konkurenční výhodu podniků (zejména malých a středních) produkujících nejenom spotřební chemii. udržitelné balení; spotřební chemie; bezobalový prodej
eng Sales of Consumer Chemicals in Zero-packaging Stores - a Challenge for Small and Medium-sized Chemical Companies One of the innovations in the area of increasing the sustainability of packaging may be the introduction of zero-packaging sales. The paper deals with the advantages and disadvantages of zero-packaging sales, in relation to consumer chemicals. It presents the results of primary quantitative research carried out with 100 final consumers through electronic surveys using a structured questionnaire. Content analysis and multiple response analysis were used to identify the most significant advantages and disadvantages of purchasing consumer chemicals in zero-packaging stores. The biggest advantages are the reduction of waste from packaging materials, being able to buy the exact quantity required, and environmental protection. The biggest disadvantages include the insufficient expansion of the stores, the necessity to carry their own containers and the higher price of products sold. The advantage of "selling quality products" and the disadvantages of "uncertainty in terms of composition and quality" and "hard-to-observe hygiene requirements" are perceived differently depending on whether or not customers actually buy consumer chemicals in zero-packaging stores. The conclusions are important in terms of the possibility of creating a competitive advantage of small and medium-sized companies. sustainable supply chain; retail; zero-packaging; chemical product