Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Implementace konceptu regenerativního rozvoje do výuky ekonomicko-manažerských předmětů
Year: 2023
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: MANEKO: Manažment a ekonomika podniku: Journal of Corporate Management and Economics
Page from-to: 76-81
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Implementace konceptu regenerativního rozvoje do výuky ekonomicko-manažerských předmětů Problematika udržitelného rozvoje rezonuje napříč společností již několik desítek let. Průmyslová praxe je v současnosti významně ovlivněna nejen transformací průmyslu a tvrdým konkurenčním prostředím, ale i klimatickými změnami a opatřeními, které jsou v této souvislosti přijímány – zejména přijetím dohody Green Deal. V průmyslových podnicích se stále více prosazuje požadavek dekarbonizace, management ESG aktivit a související zájem o environmentální a sociální dimenzi podnikání. Téma udržitelnosti podnikání se rovněž vyvíjí a udržitelný rozvoj je mnohdy považován za nedostatečný. Zásady konceptu regenerativního rozvoje posunují dosah udržitelnosti na vyšší úroveň a cílem již není pouhé udržení současného stavu, ale posun ke stavu lepšímu. Tento příspěvek shrnuje obecné výstupy implementace konceptu a zásad regenerativního rozvoje do výuky ekonomicko-manažerských předmětů na fakultě chemicko-technologické na Univerzitě Pardubice. udržitelný rozvoj; regenerativní rozvoj; inovace výuky
eng Implementation of the concept of regenerative development in the teaching of economic-managerial courses The issue of sustainable development has resonated across society for several decades. Industrial practice is currently significantly affected not only by the transformation of the industry and the tough competitive environment, but also by climate change and the measures taken in this context - especially the adoption of the Green Deal agreement. In industrial enterprises, the demand for decarbonization, the management of ESG activities and the related interest in the environmental and social dimensions of entrepreneurship are increasingly being enforced. The topic of business sustainability is also evolving, and sustainable development is often seen as insufficient. The principles of the concept of regenerative development move the reach of sustainability to a higher level, and the goal is no longer simply to maintain the current state, but to move to a better state. This contribution summarizes the general outputs of the implementation of the concept and principles of regenerative development into the teaching of economics and management subjects at the Faculty of Chemical Technology at the University of Pardubice. sustainable development; regenerative development; teaching innovation