Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

The Use of PR Tools and Analysis of Their Effectiveness as Viewed by Managers of Czech Chemical Companies
Authors: Jelínková Martina | Lošťáková Hana | Macháčková Kateřina
Year: 2021
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Hradec economic days, Vol. 11(1)
Publisher name: Univerzita Hradec Králové
Place: Hradec Králové
Page from-to: 297-308
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Využívání různých nástrojů PR a analýza jejich účinnosti pro ovlivňování veřejnosti dle názoru manažerů českých chemických podniků Článek představuje výsledky primárního kvantitativního výzkumu zaměřeného na zjištění míry využívání různých PR nástrojů a hodnocení jejich vnímané účinnosti vůči veřejnosti. Respondenty byli manažeři chemických průmyslových podniků v ČR. Je zde provedena komparace využívání a vnímané míry účinnosti sledovaných PR nástrojů a jsou identifikované ty z nich, které je vhodné udržovat, ty, co je nezbytné rozvíjet a také ty, které je vhodné utlumovat. To poskytuje manažerům vhodný návod pro efektivní řízení PR komunikace vůči veřejnosti. Zjištění jsou doplněna analýzou rozdílů ve využívání sledovaných PR nástrojů dle velikosti podniků a rozdílností ve vnímání účinnosti sledovaných PR nástrojů dle různých charakteristik respondentů. Bylo potvrzeno, že PR nástroje zaměřené na veřejnost ve větší míře využívaní větší podniky (více než 250 zaměstnanců) a názory respondentů se nejvíce liší u vnímané účinnosti tiskových zpráv. Public Relations; nástroje PR; ovlivňování veřejnosti; chemický průmysl
eng The Use of PR Tools and Analysis of Their Effectiveness as Viewed by Managers of Czech Chemical Companies The paper presents the results of primary quantitative research aimed at determining the degree of use of various PR tools and evaluating their perceived effectiveness with the public. The respondents were managers of chemical industrial companies in the Czech Republic. It compares the use and perceived effectiveness of the monitored PR tools and identifies those that should be maintained, those that need to be developed and also those that should be restrained. This provides managers with a suitable guide for effective management of PR communication. The findings are supplemented by an analysis of differences in the use of monitored PR tools by the size of companies and differences in the perception of the effectiveness of the monitored PR tools according to different characteristics of respondents. It was confirmed that PR tools aimed at the public are used to a greater extent by larger companies (more than 250 employees) and respondents' views differ the most in the perceived effectiveness of press releases. public relations; PR tools; influencing the public; chemical industry