Na základě „pracovních balíčků" obdržených z jednotlivých peer-learning aktivit a po činnostech vzájemného učení byla realizována hlavní tvůrčí činnost projektu, která zajistila přenos inovativních vyučovacích metod na konkrétní předměty na Katedře ekonomiky a managementu chemického a potravinářského průmyslu. Materiály a poznatky získané od projektových partnerů byly analyzovány a využity v různé míře v předmětech studijních programů ekonomiky a managementu podniků chemického průmyslu.
Inovace byly využity v následujících předmětech:
- Společenská odpovědnost podniků,
- Udržitelná výroba a spotřeba v podnicích chem. průmyslu
- Management inovací a investic pro udržitelný rozvoj,
- New Trends in Business and Management,
- Sociální komunikace,
- Ekonomika ochrany životního prostředí,
- Projektový management inovací,
- Management inovací a investic.
O míře (hloubce) inovace každého z nich rozhodoval garant předmětu spolu s garantem studijního programu, společně se dohodli na formě inovace (inovace kurikula, nové případové studie, prezentace, další materiály, atd.) v závislosti na nejvhodnější formě inovace a s ohledem na požadavky ba studenty v jednotlivých předmětech.
Byl stručně popsán potenciál přenositelnosti pro jiné vyučované předměty a zvažen dopad změn na studenty a profil studijního programu.
Aktivita byla zahájena po aktivitě peer learning počátkem roku 2020 a výsledky mohly být využity bezprostředně ve výuce letního semestru od 02/2020, jakož i pro navazující činnosti (druhý pracovní balíček, druhá peer-learning aktivita, druhý kulatý stůl a závěrečný diseminační seminář).
INOVACE předmětu Společenská odpovědnost chemických podniků
Inovace č. 1 (ad peer-learning aktivita I) - Změněna koncepce výuky předmětu: blok věnovaný přednáškám a blok věnovaný seminářům se budou prolínat.
Inovace č. 2 (ad peer-learning aktivita I) - Získání okamžité zpětné vazby o rozvoji poznání a změně postojů studentů: dotazníky, testy, skupinové rozhovory.
Inovace č. 3 (ad peer-learning aktivita I, II, konzultace s islandským partnerem) - Inovace používaných didaktických metod: aktivizující a participační metody, servis learning.
Inovace č. 4 (ad peer-learning aktivita I, II, konzultace s islandským partnerem) - Inovace obsahu témat Ekonomická odpovědnost chemických firem, Partnerství chemických firem v kontextu CSR, Sociální odpovědnost chemických firem, Environmentální odpovědnost chemických firem, Etická odpovědnost chemických firem, Filantropická odpovědnost chemických firem, CSR reportování a komunikování chemických firem.
Vytvořeny: úkoly k jednotlivým tématům, zadání esejí (např. Zastoupení mužů a žen ve vedení obchodních společností či Mužská a ženská perspektiva v oblasti rovných příležitostí mužů a žen), případové studie (např. Rozsah a struktura komunikovaných CSR aktivit nadnárodních firem působící v ČR a jejich zahraničních vlastníků).
Inovace č. 5 (ad konzultace s islandským partnerem) - Vytvořeny dva nové bloky přednášek a cvičení na téma Sdílená ekonomika a Sdílení jako projev společenské odpovědnosti firem, případová studie na principu service learning (vytvoření příběhů sdílení prezentovaných na Internetu jako příklady dobré praxe).
Inovace č. 6 (ad peer-learning aktivita I, II, konzultace s islandským partnerem) - Nový metodický materiál pro učitele (témata ad Inovace č. 4 a 5).
Inovace č. 7 (ad peer-learning aktivita I, II, konzultace s islandským partnerem) - Nové ppt prezentace (témata ad Inovace č. 4 a 5).
Inovace č. 8 (ad peer-learning aktivita I) - Seznámení studentů s inspirativními myšlenkami společenské odpovědnosti univerzit uplatňovanými na BI Norwegian Business School ® posílení občanské odpovědnosti.
INOVACE předmětu Udržitelná výroba a spotřeba v chemickém průmyslu
Na základě peer-learning aktivity I (kurz CSR a udržitelné inovace) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society) byly provedeny následující inovace v obsahu předmětu:
Zaveden princip podpory odpovědného občanství z hlediska vlastního osobního postoje k otázkám udržitelnosti, zejména v oblasti nakládání s odpady a neobnovitelnými spotřebními předměty. Princip byl podpořen zadáním případové studie s osobními závazky studentů (i lektorů) v oblasti odpovědné spotřeby.
Do prezentací byly začleněny či doplněny slidy a informace o koncept 17 SDG a konkrétně cíl 12: Ensure sustainable consumption and production patterns, peak theory, vysvětlující demand gap pro klíčové přírodní zdroje, názorné fotografie nebezpečnosti chemických látek (inspirováno formou prezentací na BI Norwegian Business School, které jsou zejména založené na tabulkách, grafech, obrázkách a dalších přehledných vizualizacích), materiálová soběstačnost zemí EU, monitoring stakeholderů (stakeholders management), koncept learning curve vysvětlující míru finanční dostupnosti alternativních technologií, výzvy pro smart factory a řada menších změn.
Zadání prvního semestrálního projektu bylo doplněno o společenský přesah náhrady spotřebovávaných přírodních zdrojů.
V seminářích byl podpořen model skupinové práce a prezentace již během samotného semináře, což podpořilo míru diskuze nad zadanými úkoly.
Závěrečný test předmětu byl doplněn o otázky aktivního občanství a občanské spoluodpovědnosti, otázky energetické náročnosti průmyslu, materiálové soběstačnosti EU a konceptu SDG.
INOVACE předmětu Management Inovací a Investic pro UR
Na základě peer-learning aktivity I (kurz CSR a udržitelné inovace) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society) byly provedeny následující inovace v obsahu předmětu:
Zaveden princip podpory odpovědného občanství z hlediska vlastního osobního postoje k otázkám udržitelnosti, zejména v oblasti nakládání s odpady a neobnovitelnými spotřebními předměty. Princip byl podpořen zadáním případové studie s osobními závazky studentů (i lektorů) v oblasti odpovědné spotřeby.
Prezentace byly doplněny či jinak modifikovány grafickým vyjádřením výzev, cíli SDG, hodnotovým pojetí a jeho podrobnější klasifikací, koncepty Design Thinking, Idea management a Inovativní týmy,nejnovějšími trendy v projektovém řízení jako jsou digital twins, digitalized decision making, artificial intelligence. Dále přidán pohled na vnější turbulentní prostředí ovlivňující plánování i realizaci projektů, přidána charakteristika vnějšího prostředí VUCA, charakterizující souhrnně turbulenci současného prostředí, možnosti kontroly udržitelnosti projektů pomocí check listu s indikátory pro ekonomickou, environmentální a sociální udržitelnost, možnosti řízení projektů flexibilnější formou – základní principy agilního projektového řízení, koncept modelu hodnocení projektového řízení pomocí Sustainability Project Management Maturity Model.
Zadání prvního semestrálního projektu bylo doplněno o společenský přesah náhrady spotřebovávaných přírodních zdrojů.
V seminářích byl podpořen model skupinové práce a prezentace již během samotného semináře, což podpořilo míru diskuze nad zadanými úkoly.
Závěrečný test předmětu byl doplněn o otázky aktivního občanství a občanské spoluodpovědnosti, otázky energetické náročnosti průmyslu, materiálové soběstačnosti EU a konceptu SDG.
INOVACE předmětu New Trends in Business and Management
V rámci výše uvedeného projektu INEMSUP, konkrétně na základě peer-learning aktivity I (kurz „CSR, Innovation and Strategy for Sustainable Business“) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society), které probíhaly na půdě norského partnera BI Norwegian Business School Oslo, byly ve výše uvedeném předmětu realizovány některé inovace, a to především v následujících tématech:
Reputation Management in the Chemical Industry - rozšířeno o nástroje budování pozitivní reputace u jednotlivých skupin stakeholderů, vliv zavádění aktivit CSR na jeho reputaci.
Trends in Sustainability Management and Reporting - vytvořena její nová struktura:
•Koncept udržitelného rozvoje, společenská odpovědnost, nové ekonomické pojmy – hodnocení životního cyklu, zelená výroba, sdílená ekonomika, cirkulární ekonomika, closed loop production, clean or green technologies, apod.
•Sustainable supply chain management.
•Sustainability a inovace.
•Přístupy a nástroje , certifikace z oblasti udržitelnosti produktů, procesů, systémů, označování, reporting atd.
•Aspekty produktů a výrob udržitelného rozvoje, jejich integrace do návrhů a vývoje produktů a činností podniku.
•Hodnocení a komunikování výkonnosti podniku v oblasti společenské odpovědnosti, ukazatele výkonnosti, GRI a reportingové standardy.
INOVACE předmětu Sociální komunikace
Na základě peer-learning aktivity I (kurz CSR a udržitelné inovace) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society) byly do devíti přednášek a k nim příslušných prezentací v rámci předmětu Sociální komunikace začleněny odkazy, příklady a ukázky vyzdvihující význam aktivního občanství a občanské spoluodpovědnosti, a to jak v rámci interpersonální komunikace a budování mezilidských vztahů, ale i pro sebehodnocení a sebeprezentaci.
Pozornost byla zaměřena zejména na:
•Rozšíření výkladu osobnostního profilu zdůrazněním významu solidarity, morálky, etiky a filantropie.
•Podtržení významu aktivního a efektivního naslouchání pro schopnost stát se společensky odpovědným občanem i firmou.
•Zdůraznění významu aktivního občanství a občanské spoluodpovědnosti při prezentacích a projevech – výběr tématu, stylizace projevu, výběr příkladů, empatie vůči publiku
•Rozvinutí výkladu o oblast řešení konfliktních otázek a situací při snahách o udržitelný rozvoj, a to jak v osobní, tak podnikatelské rovině
•Zohlednění teorie stakeholderů při komunikaci s veřejností
•Rozšíření přednášek o problematiku etiky, diverzity a sdílení
INOVACE předmětu Ekonomika ochrany životního prostředí
Popis změn: Na základě spolupráce se zástupci norského partnera BI Norwegian Business School Oslo a na základě peer-learning aktivity I (kurz „CSR, Innovation and Strategy for Sustainable Business“) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society) byly realizovány inovace ve výše uvedeném předmětu:
1. po didaktické stránce byl
•vyšší důraz kladen jednak na vzájemné prolínání bloků věnovaných přednáškám s bloky seminářů a
•dále na aktivizující, dialogické, či problémové metody výuky, za účelem zvýšení aktivity studentů v podobě prohloubení získaných poznatků řešením a diskusí zadaných otázek a případových studií.
•Podpořen byl model skupinové práce a prezentace studentů s diskusí.
2. po obsahové stránce,
•zařazení principu odpovědného občanství do přednášek i seminářů. Studenti byli seznámeni se základním vymezením pojmu odpovědné občanství, významem, diskutovány byly osobní postoje, možnosti, zkušenosti s jeho implementací v řešení otázek udržitelného rozvoje.
Inovována byla po obsahové stránce i další témata, např.
- nástroje státní politiky ŽP ČR,
- sdílená ekonomika a sdílení jako součást cirkulární ekonomiky,
- CSR ve strategii, inovacích a komunikaci podniků,
- podnikové dobrovolné environmentální nástroje – rozšíření o Eco-lighthouse certifikaci, či
- diskusi obsahu ochrany životního prostředí v „the Sustainable Development Goals“.
Nově byli studenti seznamování průběžně během výuky s příklady dobré praxe v oblasti odpovědného občanství a společenské odpovědnosti organizací (především v environmentální oblasti) implementovanými v Norsku, které byly diskutovány a analyzovány v rámci projektu INEMSUP.
INOVACE předmětu Project Management of Innovations
Na základě peer-learning aktivity I (kurz CSR a udržitelné inovace) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society) byly provedeny následující inovace v obsahu předmětu:
Dp přednášek byly doplněny, začleněny, či jinak zapracovány:
u konceptu Industry 4.0 aktuální počty průmyslových robotů využívaných v praxi ke konci roku 2019 (na 10 000 zaměstnanců, podle odvětví, celkové počty celosvětově).
přidán pohled na vnější turbulentní prostředí ovlivňující plánování i realizaci inovací a následně projektů a dále byla přidána charakteristika vnějšího prostředí VUCA, charakterizující souhrnně turbulenci současného prostředí.
doplněny business drivers a jejich funkce.
doplněny aktuální demografické údaje, demonstrující vliv prostředí na inovace. Dále koncept 17 SDG a konkrétně cíl 9: Industry innovation and infrastructure
doplněn podrobný popis Energy Innovation a graf Product Life Cycle Management.
začleněny podrobné postupy při vytváření portfolia inovačních projektů. Charakteristiky portfolia projektů a programu a schéma vyjadřující postupy v rámci organization project management.
přidány různé pohledy na project life cycle z pohledu nejvýznamnějších standardů projektového řízení.
doplněn rozdíl mezi tradičním a agilním projektovým řízením ve vztahu k inovačním projektům. Rozšířena byla i charakteristika projektových zdrojů.
zapracovány rozšířené strategie komunikace směrem ke stakeholderům a postupy v rámci analýzy stakeholderů.
rozšíření o nejnovější trendy v projektovém řízení jako jsou digitalized decision making s pomocí umělé inteligence. Doplněny aktuální požadavky na projektového manažera a jeho dovednosti a předpokládané počty projektově orientovaných pracovních pozic. Doplněny byly také kontextové, technické a behaviorální kompetence podle IPMA.
rozšíření o řízení změn v průběhu implementační fáze projektu a v rámci hodnocení úrovně projektového řízení o Sustainability Project Management Maturity Model.
doplnění o aktuální trendy 2020+ v projektovém řízení.
Byly rozšířeny zkušební závěrečné testy o otázky související s rozšířeným obsahem předmětu.
V seminářích byl podpořen model skupinové práce (příprava návrhu projektu v rámci malých projektových týmů) a prezentace již během samotného semináře, což podpořilo míru diskuze nad zadanými úkoly.
INOVACE předmětu Management Inovací a Investic
Na základě peer-learning aktivity I (kurz CSR a udržitelné inovace) a peer-learning aktivity II (kurz Energy and the Society) byly provedeny následující inovace v obsahu předmětu:
Do prezentací byly začleněny či doplněny slidy a informace o podpoře diskontinuálních inovací, otázky ochrany práv duševního vlastnictví, modely kreativní proinovační podpory, dále:
•politicko-společenské výzvy (globalizace, multikulturní společnost, využití volného času)
•ekonomické výzvy (EU vs. US vs. Asie, tržní využití technologií, informační technologie, environmentální hledisko)
•technologické výzvy (komunikační a informační technolog., biotechnologie, nanostruktury, procesní technologie zaměřená na flexibilní automatické malosériové výroby)
•ekologické výzvy (LCA, certifikace, transparentnost, udržitelnost)
a celá prezentace 6 byla změněna na představení projektového managementu a řada menších změn.
Zadání prvního semestrálního projektu bylo doplněno o technologickou divergenci. Zadání druhého úkolu doplněno o významnost strategického přístupu pro udržitelné inovace.
V seminářích byl podpořen model skupinové práce a prezentace již během samotného semináře, což podpořilo míru diskuze nad zadanými úkoly.
Závěrečný test předmětu byl doplněn o otázky proinovační podpory, politicko-společenských a technologických výzev a udržitelných inovací.
Provedené změny - postery (zip)
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Postery - zip | 4.43 MB |
Popis změn (zip)
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Change reports_inovace předmětů - zip | 327 kB |