Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Public Opinion towards Sharing Economy Business Model
Rok: 2023
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Hradec Economic Days Vol. 13. Part 1
Název nakladatele: Univerzita Hradec Králové
Místo vydání: Hradec Králové
Strana od-do: 725-733
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Názor veřejnosti na obchodní model sdílené ekonomiky Sdílená ekonomiky v posledních letech nabývá na významu a stává se významným segmentem globální ekonomiky. Pozitivní vývoj v této oblasti je podmíněn porozuměním postojů zainteresovaných subjektů tohoto obchodního modelu. Cílem článku je identifikovat postoje veřejnosti k vybraným obecným aspektům modelu sdílené ekonomiky, a to na příkladu České republiky. Primární data byla získána dotazníkovým šetřením (N=614). Zpracována byla s využitím nástrojů deskriptivní statistiky. Ze studie vyplývá relativně nízká obeznámenost respondentů s pojmem sdílená ekonomika i samotným obchodním modelem. Respondenti se ale domnívají, že model sdílené ekonomiky do budoucna nahradí tradiční obchodní modely. Rozvoji fenoménu sdílení podle názoru respondentů nebrání ani nedostatečná schopnost a vůle využívat informační technologie, ani nedostatek informací. Respondenti se ani nedomnívají, že by sdílení bylo doménou mladých. obchodní model; sdílená ekonomika; kolaborativní spotřeba; veřejnost
eng Public Opinion towards Sharing Economy Business Model The importance of the sharing economy has been growing in recent years and it is now becoming an important segment of the global economy. Positive developments in this field are dependent on understanding the attitudes of the stakeholders in this business model. The aim of the article is to identify public attitudes towards selected general aspects of the sharing economy model using the Czech Republic as an example. Primary data were obtained via a questionnaire survey (N=614) and processed using descriptive statistics tools. The study shows a relatively low level of familiarity among respondents with the concept of the sharing economy and the business model itself. However, the respondents do believe that the sharing economy model will replace traditional business models in the future. In the opinion of the respondents, neither a lack of ability and willingness to use information technology nor a lack of information hinder development of the sharing phenomenon. Respondents also do not believe that sharing is the preserve of young people. business model; sharing economy; collaborative consumption; public