Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Úloha metodologických konceptů v doplňujícím pedagogickém studiu
Autoři: Tulka Jiří
Rok: 2004
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Název zdroje:
Název nakladatele:
Místo vydání:
Strana od-do:
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Úloha metodologických konceptů v doplňujícím pedagogickém studiu I když je obsah některých oborových didaktik podrobně rozpracován, jejich vztah k obecné didaktice nebývá vždy dostatečně ujasněný. Častým předmětem diskuse bývá potom otázka kompetencí jednotlivých disciplín učitelského vzdělávání. Na pardubické univerzitě jsme kromě toho ve velmi krátkém čase odhalili u frekventantů DPS podstatné nedostatky, týkající se potřebného nadhledu nad postavením odborných disciplín ve všeobecném vzdělání. Narazili jsme na téměř úplnou absenci znalostí formální a konkrétní logiky. Uvědomili jsme si také, že existuje řada filozofických a metodologických témat, bez jejichž výkladu si nelze přípravu učitelů odborných předmětů vůbec představit. Jsou to např. témata: Věda, Vědecká metoda, Klasifikace věd, Postavení technické vědy v obecné klasifikaci věd, Vztah vědy a učebního předmětu, Pojmy, logika pojmů a proces vytváření pojmů, Kategorie, Taxonomie, Racionální procedury se zvláštním důrazem na proces abstrakce, Otázka jednoty vědeckého poznání (konsilience), Problém interpretace ve společenských a přírodních vědách, Postmoderní situace a otázka ?alternativních? cest poznání, Základy predikátové logiky. Pokusili jsme se alespoň částečně řešit tuto situaci zavedením zvláštního předmětu ?Metodologie?.Domníváme se, že východisko k pochopení vzájemných vztahů učebních předmětů je nutno hledat v systematologii věd.
eng