Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Estimation of Customer Value to the Firm in Selected Czech Enterprises.
Autoři: Pecinová Zuzana | Lošťáková Hana | Branská Lenka | Vávra Jan | Vlčková Vladimíra
Rok: 2007
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Economics and Management
Název nakladatele: Kaunas University of Technology
Místo vydání: Kaunas
Strana od-do: 439-445
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Zjišťování hodnoty zákazníka ve vybraných českých podnicích. Cílem příspěvku bylo seznámit s teoretickými přístupy k zjišťování hodnoty zákazníka pro podnik a dále s výsledky zkoumání současného způsobu jejího zjišťování ve vybraných českých podnicích. Pro vymezení hodnoty a ziskovosti zákazníka je využita literární rešerše. Pro zjištění současné situace při sledování hodnoty a ziskovosti zákazníků byly využity rozhovory s příslušnými manažery. Výzkum byl realizován v loňském roce ve vybraných podnicích na B-to-B trzích. Ačkoliv většina manažerů zohledňuje intuitivně nejen současné, ale i potenciální přínosy jednotlivých zákazníků, nesnaží se kvantifikovat jejich hodnotu. Manažeři si uvědomují, že jimi používané indikátory nevypovídají dostatečně o skutečném aktuálním ani potenciálním ekonomickém přínosu zákazníků pro podnik a jsou zavádějící. Většina dotazovaných se shodla, že jednotlivé trhy i zákazníci se svou ziskovostí liší, a to díky různým výnosům i vynaloženým nákladům. Rozdíly ve výnosech a nákladech jsou způsobeny mnoha faktory, které byli manažeři schopni specifikovat. V žádném z dotazovaných podniků dosud nepřistoupili ke sledování marketingové ziskovosti zákazníků, i když mnoho manažerů považuje zavedení takového pohledu na přínos zákazníka pro podnik za potřebný. Přesto, že si manažeři zkoumaných podniků uvědomují potřebu kvantifikovat aktuální i potenciální přínosy jednotlivých zákazníků, nesnaží se ani ČMP ani aktuální či potenciální hodnotu kvantifikovat.
eng Estimation of Customer Value to the Firm in Selected Czech Enterprises. The aim of the paper is to develop the theoretical approach to the estimation of customer value to the firm and furthermore to brief about the current stage of customer value and profitability tracking and measuring in selected Czech enterprises. For customer value to the firm specification the aimed literature search is used. By means of interviews of competent managers the nowadays situation in customer value and profitability assessment was searched. The research was done last year in selected B-to-B enterprises. Although the major part of managers takes intuitively not only customers current benefits but their future potential into account, they do not try to quantify the customer value to the firm. Respondents are aware that used indicators reflect neither customers´ actual economic benefits nor potential ones and moreover are misguided. Most of addressed managers concur, that the profitability of various markets and customers is different due to different revenues and expenses. The various levels of both revenues and expenses arise from many factors which managers were able to specify. Although the managers aware the need to quantify the actual and potential benefits from customers they seldom do think neither of net marketing contribution calculation nor actual/potential value assessment. qualitative research; customer relationship management; customer value to the firm; customer profitability; net marketing contribution