Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Best Starting Point to Comprehensive Process Safety Education
Rok: 2007
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Process Safety Progress
Název nakladatele: Wiley-Blackwell
Strana od-do: 195 ? 202
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nejlepší východisko pro ucelené vzdělání v bezpečnosti procesů Výuka v bezpečnosti procesů začala na chemicko-technologické fakultě university Pardubice v devadesátých letech. V roce 1994 byl vytvořen kurs nazvaný Bezpečnostní inženýrství. Usilovali jsme vybavit studenty teorií, která by je orientovala v bezpečnostních problémech v průběhu jejich pracovních životů. Podobně jako obdobné kursy na jiných universitách, má kurs Bezpečnostní inženýrství tendenci postupovat v souladu se základními kroky kvantitativní analýzy rizika (QRA). Jako východiska kursu byly vybrány analýza havárií a dva základní pojmy ? systém a zdroj rizika. Ale po několika letech zkušeností jsme cítili, že kurs Bezpečnostní inženýrství nepředstavuje přesně to, co potřebuje většina našich studentů. I když koncepce analýzy rizika představuje základní kámen každé teorie bezpečnosti procesů, existuje ještě i jiná koncepce, která je základní pro profesionály v procesním průmyslu ? řízení bezpečnosti. Začali jsme si uvědomovat, že úvod do uceleného vzdělání v bezpečnosti procesů by měl být rozdělen do dvou fází. Ústřední body první a druhé fáze by měly představovat řízení bezpečnosti a analýza rizika. Zdá se, že uspořádání kursů bezpečnosti procesů do dvou fází vyhovuje potřebám našich studentů lépe než předchozí schéma. Potom, co vznikla myšlenka rozdělení kursu bezpečnosti procesů, musel být nalezen nový výchozí bod pro ucelené vzdělávání v bezpečnosti procesů. Ukázalo se, že starý Kletzův přístup ?poučování z havárií? je nejpřirozeněji vhodný pro plnění této role. vyučování; přednášky; analýza rizika; řízení bezpečnosti; poučení z havárií
eng Best Starting Point to Comprehensive Process Safety Education Instruction in process safety began at the Faculty of Chemical Technology, University of Pardubice, in the nineties. In 1994, a course named the Safety Engineering was formed. We aimed to equip our students with a theory that would orientate them in safety problems during their professional lives. Similar to analogous courses at other universities, the Safety Engineering course tends to follow basic steps of the quantitative risk analysis (QRA). An accident analysis and two basic notions ? a system and a hazard ? were selected as starting points of the course. But after a few years of experience we felt that the Safety Engineering course did not represent exactly what the majority of our students needed. Although the concept of risk analysis represents a fundamental part of any process safety theory, there is another concept that seems to be essential for professionals involved in the process industry ? safety management. We started to recognize that an introduction into comprehensive process safety education should be divided into two stages. The safety management and the risk analysis should represent focal points of the first and the second stages, respectively. Two stage arrangement of the process safety course seems to suit needs of our students better than the previous scheme. After the idea of division of the process safety course had arisen, a new starting point for the comprehensive safety education had to be found. An old approach of Kletz?s on ?learning from accidents? showed itself to be suitable to fulfil this role most naturally. teaching; courses; risk analysis; safety management; learning from accidents