Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

What can be learned from incidents in chemistry labs
Rok: 2010
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Loss Prevention in the Process Industries
Název nakladatele: Elsevier
Místo vydání: Kidlington
Strana od-do: 630-636
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Co se dá naučit z nehod v chemických laboratořích Studenti chemie by měli získat určité bezpečnostní kompetence. Měli by se kromě jiného umět poučit z nežádoucích událostí, jež se jim při práci přihodí. Abychom je tomu naučili, rozhodli jsme se analyzovat spolu s nimi příčiny několika nežádoucích událostí, které se staly ve školních laboratořích. Použili jsme přístup, který vychází z analýzy kořenových příčin a z dělení struktury zajišťování bezpečnosti do čtyř úrovní. Příklady ze školních laboratoří ukázaly efektivnost tohoto přístupu. Rychle nás vedl nejen k identifikaci chyb, jichž se dopustili studenti, ale i k identifikaci chyb učitelů a k doporučením pro možnou prevenci opakování nehod. Především nám však důrazně připomněl, že přístup k poučování z nehod je víc než jen technika analýzy příčin. Je to vzorec chování, kulturní vzorec. analýza příčin nehody; kultura bezpečnosti; řízení bezpečnosti
eng What can be learned from incidents in chemistry labs Students of chemistry should achieve certain safety competencies. Among other things they should be able to learn from undesirable events that happen during their work. In order to facilitate this we decided to analyze, together with our students, the specific causes of a few undesirable events which have happened in our school laboratories. We applied an approach based on root cause analysis and on the classification of four levels of safety assurance. Our examples showed the effectiveness of this approach, leading us at once not only to the identification of errors committed by students, but to those of teachers as well. This enabled us to compile a set of recommendations for the possible prevention of such incidents. Above all, our analysis strongly reinforced the conviction that this approach - learning from actual incidents - is more than just a cause analysis technique. It is a pattern of behavior, a cultural pattern. Incident cause analysis; Safety culture; Safety management