Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

What we have learned from our participation in competence related EU projects
Autoři: Ferjenčík Miloš | Křivánek Pavel
Rok: 2013
Druh publikace: ostatní do riv
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Co jsme se naučili z naší účasti v projektech EU vztahujících se ke kompetencím Zástupci Ústavu energetických materiálů z ČR se od roku 2006 účastnili ve třech EU projektech zaměřených na vzdělávání a certifikaci kompetencí ve výbušinářském sektoru: projekt EUExCert, následný projekt EUExNet, a projekt ESSEEM. Hlavní body, které jsme se naučili z projektů EUExCert a EUExNet: 1. Hlavní překážku pro mobilitu ve výbušinářském sektoru EU představují rozdílné přístupy k definování a prověřování kompetencí v různých zemích EU. 2. Co jsou kompetenční standardy. 3. Jak se mohou kompetenční standardy používat k popisu kompetencí pro různé pracovní pozice. 4. Certifikační proces, jehož účelem je uznání kompetence, lze založit na porovnání profilu práce a výukového kurikula. 5. Co je typický certifikační problém. 6. Jak lze certifikační problém vyřešit. 7. Jakou roli při řešení certifikačního problému může hrát EUExCert Association. 8. Jak může řešení certifikačního problému probíhat v ČR. 9. Nezbytnost podněcovat užívání kompetenčních standardů v ČR. Hlavní body, které jsme se naučili z projektu ESSEEM: 1. Společná EU Shotfirer License a společné výukové materiály představují cestu, jak se vyhnout certifikačnímu problému. 2. Myšlenka společné licence a společných výukových materiálů vyžaduje mezinárodní shodu na tom, jaké kompetence mají být licencovány a vyučovány. 3. Navíc, i když nastane shoda o předchozích požadavcích, mohou detailní národní rozdíly vytvářet nové a nové překážky. V projektu ESSEEM byla takovým problémem oblast bezpečnosti. Neexistují žádné společné evropské základy bezpečnosti pro práci střelmistra. 4. Bezprostřednímu používání společných výukových materiálů mohou také bránit problémy spojené s autorským právem a jazykové bariéry. projekt EUExCert; projekt EUExNet; projekt ESSEEM; kompetence
eng What we have learned from our participation in competence related EU projects Since 2006 representatives of Institute of Energetic Materials from the Czech Republic participated in three EU projects focused on education and certification of competences in explosive sector: EUExCert project, subsequent EUExNet project, and ESSEEM project. Main points we have learned from EUExCert and EUExNet projects: 1. Diverse approaches to the definition and examination of competences throughout the EU countries represent the main obstacle for the mobility in the EU explosive sector. 2. What are the competence standards. 3. How the competence standards may be used in order to describe competencies for various job positions. 4. Certification process which purpose is to recognize competence may be based on the comparison of job profile and learning curriculum. 5. What is typical certification problem. 6. How the certification problem may be solved. 7. What role may be played by the EUExCert Association in solving the certification problem. 8. How the solving of certification problem may work in the Czech Republic. 9. Necessity to promote the use of competence standards in the Czech Republic. Main points we have learned from ESSEEM Project: 1. Common EU Shotfirer License and common teaching materials represent a way how to avoid the certification problem. 2. The idea of common license and common teaching materials requires a multinational agreement on what competence should be licensed and taught. 3. Moreover, even if the above requirements are agreed, detailed national differences may keep creating new and new obstacles. In the ESSEM project we experienced this problem in the field of safety. No common European safety fundamentals for shotfirers? work exist. 4. Also issues connected to copyright and language barriers may obstruct straightforward utilization of common teaching material. EUExCert project; EUExNet projects; ESSEEM project; competences