Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

APPROACH TO SUPPLIER EVALUATION IN THE CONTEXT OF BUILDING VALUE NETWORKS
Autoři: Branská Lenka | Pecinová Zuzana | Lošťáková Hana
Rok: 2014
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: METAL 2014: 23rd International Conference on Metallurgy and Materials
Název nakladatele: TANGER, spol. s r.o.
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 1610-1617
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze PŘÍSTUP K HODNOCENÍ DODAVATELE V KONTEXTU BUDOVÁNÍ HODNOTOVÝCH SÍTÍ. Pro rozvoj vzájemně výhodných vztahů v hodnotové síti vedoucích ke konečnému úspěchu dané sítě je třeba provádět hodnocení dodavatelů. Toto hodnocení může být prováděno oběma subjekty, tzn. jak dodavatelem, který hodnotí vlastní výkon ve vztahu ke konkrétnímu odběrateli, tak odběratelem, který posuzuje úroveň výkonu vlastního dodavatele. Druhý ze zmiňovaných způsobů je v literatuře označován jako hodnocení dodavatele a tradičně se provádí pomocí sady vhodně volených kritérií, obvykle zaměřených na hodnocení technické kvality poskytovaných produktů, logistické výkonnosti dodavatele a nákladů spojených s nákupy. Odběratel by však neměl provádět takto úzce zaměřené hodnocení, měl by posuzovat celkovou hodnotu, kterou získává v důsledku navázání a udržování vztahu s dodavatelem. Tento vztah musí být hodnocen nejen pomocí hodnotových výhod, které v důsledku obsluhy od dodavatele získává, ale také pomocí celkové spokojenosti se vztahem, výše důvěry panující ve vztahu i záměrů týkajících se budoucnosti vztahu. Pouze takto pojaté hodnocení dodavatele přispívá nejen ke zlepšení kvality dodávek, ale ke skutečnému rozvoji vzájemného vztahu, jež je předpokladem úspěšného podnikání nejen obou partnerů, ale také celé hodnotové sítě. hodnota pro zákazníka; hodnotová síť; hodnocení dodavatele.
eng APPROACH TO SUPPLIER EVALUATION IN THE CONTEXT OF BUILDING VALUE NETWORKS To develop mutually beneficial relationships in the value network leading to the final success of the network, businesses need to carry out supplier evaluation. This evaluation can be performed by both entities, i.e. by the supplier who evaluates its own performance in relation to a particular customer, and by the customer, who evaluates the quality of performance of its own supplier. The latter of the mentioned methods is referred to in the literature as supplier evaluation and is traditionally performed using a set of suitably chosen criteria, usually aimed at evaluating the technical quality of products, supplier logistics performance and costs associated with purchases. However, the customer should not carry evaluation thus narrowly focused; it should assess the total value it obtains as a result of establishing and maintaining a relationship with the supplier. This value must be assessed not only by evaluating the transaction value benefits that the customer gains from the supplier, but also by intangible relational emotional and social benefits, reflected in the overall satisfaction of both partners with the relationship, level of trust prevailing in the relationship and the intentions concerning the future of the relationship. Only this concept of supplier evaluation contributes not only to improving the quality of supply, but to the actual development of the relationship, which is a prerequisite for successful business not only for both partners, but also for the entire value network. Customer value; value network; supplier evaluation.