Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Trust Managers and Respect Workmen: What Does It Mean to Be Competent in Caring about Safety
Autoři: Ferjenčík Miloš | Slováčková Ivana
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Journal of Loss Prevention in the Process Industries
Název nakladatele: Elsevier
Místo vydání: Kidlington
Strana od-do: 95-108
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Důvěřuj manažerům a važ si dělníků: Co to znamená být kompetentní v péči o bezpečnost V mnoha zemích Evropy se dnes využívají kompetenční standardy, kde standardní kvalifikační úrovně definuje Evropský kvalifikační rámec. Článek ukazuje, jak lze pro každou standardní kvalifikační úroveň vytvořit a použít kompetenční standardy pro péči o bezpečnost. Jejich obsah je odvozen z analýzy pojmu bezpečnost z obecného schématu péče o bezpečnost. Výsledkem analýzy je množina pěti typových kompetenčních standardů odpovídajících na otázku z názvu článku. Navrhované typové standardy také pokrývají všechny kvalifikační úrovně, které lze standardně nalézt v průmyslových procesech. Článek ukazuje, že takové jevy jako dělník nedůvěřující svému mistrovi nebo manažer, který si neváží svých podřízených mohou mít negativní důsledky pro bezpečnost v průmyslovém procesu. kompetenční standard; evropský kvalifikační rámec; řízení bezpečnosti; kultura bezpečnosti
eng Trust Managers and Respect Workmen: What Does It Mean to Be Competent in Caring about Safety Competence standards are nowadays employed in many European countries with the European Qualifications Framework defining standardized qualification levels. The paper shows how competence standards for caring about safety may be created and applied to any standardized qualification levels. Their content is derived from an analysis of the concept of safety and from the general scheme of caring about safety. The analysis results in a set of five generic competence standards answering the question posed in the title. The suggested generic standards also cover all qualification levels commonly found in industrial processes. The article explains that such phenomena as workmen not trusting their foremen or a manager not feeling respect for his/her subordinates may have negative implications for safety in an industrial process. Competence standard; European Qualifications Framework; Safety management; Safety culture