Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Terms of payment for purchase of goods in retail grocery stores in the Czech Republic
Autoři: Pecinová Zuzana | Paták Michal | Branská Lenka
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SGEM2015: Conference Proceedings. Book 2. Vol. 2
Název nakladatele: STEF92 Technology Ltd.
Místo vydání: Sofie
Strana od-do: 915-922
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Platební podmínky při nákupu zboží do maloobchodních prodejen s potravinami v České republice V současné době je významným trendem rozvoj spolupráce mezi obchodními partnery v hodnotových řetězcích s cílem nabídnout maximální hodnotu konečnému spotřebiteli a vytvořit tak předpoklady pro dlouhodobou prosperitu všech partnerských článků. Spolupráce mezi partnery se soustřeďuje stále častěji nejen na hmotné a s nimi spojené informační toky, ale také na toky finanční. Z tohoto důvodu jsou důležité platební podmínky uplatňované při nákupech produktů a zboží v řetězcích, tj. i při nákupu do maloobchodů. Platební podmínky jsou důležitým faktorem, který ovlivňuje nejen prosperitu každého jednotlivého článku, ale zprostředkovaně i spokojenost a loajalitu konečných zákazníků. Právě zkoumání platebních podmínek využívaných při nákupu zboží bylo předmětem kvantitativního výzkumu, který byl realizován v maloobchodních prodejnách s potravinářským zbožím v České republice. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaké způsoby a termíny placení jsou při nákupu uplatňovány a které faktory platební podmínky ovlivňují. Z analýzy výsledků výzkumu vyplynulo, že nejčastěji využívanými způsoby placení jsou platby v hotovosti a bankovní převody. Z hlediska termínu úhrad je využíván především obchodní úvěr se splatností do 30 dnů, velmi častý je i požadavek na platbu při dodání. Přestože dobu a způsob placení za dodané zboží podle obchodníků ovlivňuje celá řada faktorů, hlavními jsou především zkušenosti z minulosti a doba vzájemné spolupráce. Výzkum prokázal vysokou míru požadavků na platby v hotovosti a také používání obchodních úvěrů s relativně krátkou dobou splatnosti, což má nežádoucí vliv činnost maloobchodních prodejen. To v současnosti negativně ovlivňuje efektivní fungování celého řetězce s potravinářskými produkty, a mělo by být předmětem dalšího zlepšování. Platební podmínky; spolupráce; maloobchod; potraviny
eng Terms of payment for purchase of goods in retail grocery stores in the Czech Republic Currently, a major trend is development of cooperation among business partners in value chains aiming to provide maximum value to the final consumer, creating thus conditions for long-term prosperity of all partner links. Collaboration among partners is increasingly focused not only on material and related information flows, but also on financial flows. For this reason, important are terms of payment applied on purchases of products and goods in the chains, i.e. also on purchases for retail stores. Payment terms are an important factor that affects not only the prosperity of each individual article, but indirectly also the satisfaction and loyalty of end customers. Examining the terms of payment applied on purchases of products was the subject of a quantitative research that was carried out in retail grocery stores in the Czech Republic. The main objective of the research was to determine what methods and terms of payment are applied on purchases and what factors affect the terms of payment. The analysis of the results of the research has showed that the most frequently used methods of payment are cash payments and bank transfers. As for payment dates, primarily business loans with a maturity of 30 days are used, quite frequent are also requirements for payment on delivery. Although the date and method of payment for delivered goods are, according to retailers, affected by many factors, most important are experience from the past and the length of mutual cooperation. The research has demonstrated a high level of requirements for payment in cash as well as the use of credit loans with a relatively short maturity, which is detrimental to operation of retail stores. It currently adversely affects the effective functioning of the entire grocery chain and should be subject to further improvement. Terms of payment; cooperation; grocery stores; food