Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Evaluation of Suppliers by Customers as a Way to Increase Business Performance
Autoři: Pecinová Zuzana | Stehnová Marcela | Lošťáková Hana
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SGEM2015: Conference Proceedings. Book 2. Vol. 2
Název nakladatele: STEF92 Technology Ltd.
Místo vydání: Sofie
Strana od-do: 723-730
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Hodnocení dodavatelů zákazníky jako cesta ke zvyšování výkonnosti podniku Charakteristickým rysem současného tržního prostředí je snaha o budování a posilování vztahů se zákazníky na principu vzájemné výhodnosti. Předpokladem pro získání nových zákazníků, jejich udržení a růst zákaznické loajality je uspokojení požadavků a přání zákazníků lépe než konkurence. Zákazníci subjektivně hodnotí nabídku a jimi vnímaná hodnota je výsledkem zvažování mnoha, pro dodavatele často překvapivých faktorů. Stejně tak může mít dodavatel zkreslenou představu o tom, nakolik jsou jednotlivé parametry nabídky pro zákazníky při výběru dodavatele důležité a jak nabídku hodnotí. Proto je nutné zjišťovat u stávajících i potenciálních zákazníků, jak hodnotí výkonnost svých dodavatelů a výsledky využít pro zlepšení vlastní výkonnosti. Hodnocení výkonnosti dodavatele zákazníky bylo předmětem kvantitativního výzkumu, který byl proveden v autolakovnách v České republice. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak zákazníci hodnotí výkonnost dodavatele materiálu pro své autolakovny a jaký je potenciál posilování vzájemných vztahů. Dílčím cílem výzkumu bylo zjistit, podle jakých kritérií stávající i potenciální zákazníci dodavatele materiálu pro své autolakovny vybírají a jak jsou s nimi spokojeni. Z analýzy výsledků výzkumu vyplynulo, že i když stávající zákazníci hodnotí pozitivně ty parametry nabídky dodavatele, které jsou pro ně důležité, potenciál ke zlepšení je v oblasti zvyšování kvality výrobků, rychlosti reakce na požadavky zákazníků, komplexnosti a kvality služeb a cen dodávaného materiálu. Potenciální zákazníci, i když také hodnotí pozitivně své stávající dodavatele, vidí rezervy především v oblasti různých forem podpory prodeje a nabídce věrnostních programů, v komunikaci a profesionalitě dodavatele a v šíři sortimentu a dodacích termínech. Výzkum ukázal cesty ke zlepšení výkonnosti podniku ve vztahu ke stávajícím zákazníkům a parametry nabídky, na které by se měl podnik zaměřit při získávání zákazníků nových. Výkonnost; výkonnost dodavatele; autolakovny; hodnocení dodavatele.
eng Evaluation of Suppliers by Customers as a Way to Increase Business Performance Customers subjectively evaluate the offer and the value perceived by them is a result of considering many factors, often surprising for the supplier. Likewise, the supplier may have a distorted idea of how much individual parameters of the offer are important to the customers when choosing a supplier and how they evaluate the offer. Evaluation of the supplier performance by customers was the subject of a quantitative research that was conducted in body shops in the Czech Republic. A partial aim of the research was to determine the criteria according to which current and potential customers choose suppliers of material for their body shops and how they are satisfied with them. To analyse data obtained through personal and Internet inquiries in particular body shops, methods of descriptive and inferential statistics were used, while maps of perception were used to show the differences between the assessment of the significance and the level of individual criteria. An analysis of the results showed that even though existing customers are positive about those parameters of the supplier’s offer that are important to them, the potential for improvement is in the area of improving product quality, speed of response to customer requests, comprehensiveness and quality of services and prices of the delivered material. While being also positive about their existing supplier, potential customers see reserves primarily in various forms of sales promotion and offer of loyalty programs, in communication and professionalism of the supplier and the range of products and delivery dates. The research has shown ways to improve the company's performance in relation to existing customers and parameters of the supply on which the company should focus when attracting new customers. The selected areas have the potential to enhance the competitiveness and performance of the company and should therefore be subject to further improvement. Performance; supplier performance; body shops; supplier evaluation.