Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Bezpečnost nezačíná ani nekončí legislativou
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Průmyslová toxikologie a ekotoxikologie 2015 - 42. ročník: sborník
Název nakladatele: Výzkumný ústav organických syntéz, a.s.
Místo vydání: Pardubice - Rybitví
Strana od-do: 9-10
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Bezpečnost nezačíná ani nekončí legislativou Péče o bezpečnost je prastará lidská činnost. Prastaré jsou i snahy zajišťovat péči o bezpečnost pomocí legislativy. Přestože současná legislativa péče o bezpečnost je košatá, neměli bychom na ni spoléhat jako na základ péče o bezpečnost. Měli bychom legislativu používat v kontextu péče o bezpečnost, nikoli jako náhradu péče o bezpečnost. Tradiční péče o bezpečnost, kde pravidla řízení bezpečnosti vyrůstala z empirických poznatků o vzniku škod a z pozitivních postojů k ohroženým, byla postupem času doplněna o metody pro „dopřednou“ (prediktivní) analýzu bezpečnosti a o metody zpětné analýzy nehod. Propojením prediktivních a zpětných analýz s pravidly řízení vznikly moderní systémy řízení bezpečnosti. Východiskem péče o bezpečnost je obava ze scénářů působících škody. Na systémy řízení bezpečnosti lze nahlížet jako na kombinace tří strategických přístupů ke scénářům nehod. Jádro podoby systémů řízení bezpečnosti je dnes standardizováno: Řízená dokumentace představuje paměť. Do dokumentace jsou zahrnuta pravidla řízení bezpečnosti tj. např. zdroje rizika, kritické scénáře a limitní podmínky. Pravidla řízení bezpečnosti jsou výsledkem analýz bezpečnosti. Ke změnám pravidel dochází především na základě zpětné vazby nežádoucích událostí. Změny pravidel jsou předmětem řízení změn. Takový systém řízení bezpečnosti aplikovaný na konkrétní technologický proces pak představuje onen kontext, ve kterém by se měla používat legislativa. Realizaci systému řízení bezpečnosti ukazují dva příklady, oba ilustrují péči o bezpečnost při manipulaci s toxickými látkami. Oba příklady zároveň ilustrují tezi obsaženou v nadpisu přednášky. Bezpečnost nezačíná ani nekončí legislativou. Legislativě je nutno dostát, ale péče o bezpečnost je zajištěna především funkčním a technicky srozumitelným systémem řízení bezpečnosti. legislativa bezpečnosti; řízení bezpečnosti
eng The legislation is neither a start, nor a goal of safety Care for safety is an ancient human activity. Also the efforts to ensure the care for safety through legislation are very old. Although current safety legislation is bushy, we should not rely upon it as the basis of care for safety. We should use the legislation in the context of care for safety, not as a substitute of care for safety. Traditional care for safety, where the rules of safety management grew from empirical knowledge about the occurrence of damage and from positive attitudes to endangered people, was over time supplemented by methods for "forward" (predictive) safety analysis and by methods of retrospective analysis of accidents. Modern safety management systems were created as management rules interconnected with predictive and retrospective analyses. Fera of the scenarios causing damage is a starting point for care for safety. Safety management systems can be considered to be a combination of three strategic approaches to scenarios of accidents. The core of the safety management systems is now standardized: Controlled documentation represents a memory. Rules of safety management such as the hazards, critical scenarios and relevant limit conditions are included in the controlled documentation. Rules of safety management are results of the safety analyzes. Changes of the rules are primarily based on the feedback from adverse events. Changes of the rules are subjected to change management. Such a safety management system applied to a specific technological process, then represents the context to which the legislation should be applied. Two examples show the implementation of the safety management system. They illustrate the care for safety in handling toxic substances. Both examples also illustrate the proposition contained in the title of the paper. The legislation is neither a start, nor a goal of safety. Legislation is necessary to meet, but care for safety requires primarily functional and technically understandable safety management system. safety legislation; safety management