Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Possibilities and Limitations of Quantitative Methods in Short-Term Demand Forecasting in a Manufacturing Company
Autoři: Paták Michal | Jeřábek Filip
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: CLC 2015: Carpathian Logistics Congress: Congress Proceedings
Název nakladatele: TANGER, spol. s r.o.
Místo vydání: Ostrava
Strana od-do: 432-437
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti a bariéry kvantitativních metod při krátkodobém předvídání poptávky ve výrobním podniku Předvídání poptávky zaujímá nezastupitelnou roli při řízení logistických procesů ve výrobních podnicích, přičemž přesnost vznikajících předpovědí má přímý dopad na efektivitu těchto procesů. Při předvídání poptávky lze vybírat z široké škály předpovědních metod. Kvantitativní metody založené na analýze časových řad prodejů nalezly největší uplatnění v praxi díky své časové i finanční nenáročnosti, nízké pracnosti a vysokému stupni objektivity ve srovnání s kvalitativními metodami předvídání. Možnosti použití kvantitativních metod byly předmětem realizovaného výzkumu v podniku PK Ham, s.r.o., který podniká na českém trhu v oblasti výroby a distribuce masa a uzenin. Na základě hloubkových rozhovorů se zaměstnanci podniku byla identifikována potřebná struktura podnikových předpovědí. Dále byla provedena analýza časových řad prodejů u všech podnikových výrobků v letech 2011-2014 a analyzována přesnost osmi předpovědních metod na třech stupních agregace prodejů. Na základě výsledků dílčích analýz jsou v článku diskutovány aplikační možnosti a omezení u vybraných kvantitativních metod při krátkodobém předvídání poptávky ve sledovaném podniku. předvídání poptávky; exponenciální vyrovnávání; přesnost předpovědi; FMCG; kvantitativní metody
eng Possibilities and Limitations of Quantitative Methods in Short-Term Demand Forecasting in a Manufacturing Company Demand forecasting plays an irreplaceable role in management of logistics processes in manufacturing companies, where the accuracy of arising forecasts has a direct impact on the effectiveness of these processes. When forecasting the demand, it is possible to choose from a wide range of forecasting methods. Quantitative methods based on the analysis of sales time series have been most widely used in practice thanks to the facts that they do not place high demands on time and finances, they are not very laborious, and that they are highly objective compared to qualitative forecasting methods. The possibilities of application of quantitative methods were the subject matter of the research performed in the company PK Ham, s.r.o., doing business on the Czech market in the area of production and distribution of meat and smoked meat products. The needed structure of forecasts was identified on the basis of in-depth interviews conducted with the company employees. Furthermore, the research team analysed the sales time series in all the company products in 2011-2014 and analysed the accuracy of eight forecasting methods on three sales aggregation levels. On the basis of the outcomes of partial analyses, the paper discusses the application possibilities and limitations of selected quantitative methods in short-term demand forecasting in the monitored company. demand forecasting; exponential smoothing; forecast accuracy; FMCG; quantitative methods