Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Demand Forecasting in Retail Grocery Stores in the Czech Republic
Autoři: Paták Michal | Branská Lenka | Pecinová Zuzana
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SGEM2015: Conference Proceedings. Book 2. Vol. 2
Název nakladatele: STEF92 Technology Ltd.
Místo vydání: Sofie
Strana od-do: 693-700
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Předvídání poptávky v maloobchodních prodejnách s potravinami v České republice Předpovídání poptávky zaujímá klíčovou roli při řízení logistických procesů v maloobchodu. Kvalita vznikajících předpovědí má přímý dopad na efektivitu procesů nejen v maloobchodních prodejnách, ale i v celém dodavatelském řetězci. Maloobchodní prodejny jsou totiž v každodenním kontaktu s konečnými zákazníky dodavatelského řetězce, a proto obvykle nesou hlavní díl odpovědnosti za tvorbu předpovědí při uplatňování collaborative strategies in supply chain management (např. Quick Response, Effective Consumer Response, Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment). Úroveň předpovídání poptávky v maloobchodních prodejnách s potravinami v České republice byla předmětem zkoumání v realizovaném kvantitativním výzkumu. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaké metody se používají při předpovídání poptávky, které faktory ovlivňující poptávku po potravinách jsou při předpovídání zvažování a z jakých zdrojů informací maloobchodní prodejny vycházejí. Při analýze dat, získaných osobním dotazováním v 75 maloobchodních prodejnách, byly použity metody deskriptivní a inferenční statistiky. Z výsledků analýzy vyplynulo, že maloobchodníci se při předpovídání poptávky opírají zejména o vlastní intuici a zkušenosti s maloobchodním prodejem, a proto se nejčastěji uplatňují kvalitativní metody předpovídání. Přestože je maloobchodníky zvažována široká škála faktorů ovlivňujících poptávku, byla identifikována absence statistických metod, které dokáží efektivně implementovat vliv faktorů do podoby konečných předpovědí. V článku jsou rovněž diskutovány zjištěné rozdíly mezi prodejnami s různě velkou prodejní plochou i v závislosti na příslušnosti prodejny k maloobchodnímu řetězci. Nízká míra uplatnění exaktních předpovědních metod stejně jako dostupnost malé báze vstupních informací při předvídání může mít negativní dopady na řízení dodavatelských řetězců. Stejně tak může představovat významnou bariéru při navazování spolupráce maloobchodních prodejen s jejich dodavateli. předvídání poptávky; prodejny s potravinami; předvídání prodejů; dodavatelský řetězec; maloobchod
eng Demand Forecasting in Retail Grocery Stores in the Czech Republic Demand forecasting plays a key role in the management of logistics processes in retailing. The quality of the resulting forecasts has a direct impact on the efficiency of processes not only in retail stores, but also throughout the supply chain they are part of. Retail stores are in fact in daily contact with end customers in the supply chain, and therefore they are largely involved in forecasting in the application of collaborative strategies in supply chain management (e.g. Quick Response, Effective Consumer Response, Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment). The level of demand forecasting in retail grocery stores in the Czech Republic was the subject of the quantitative research. The main objective of the research was to find out what methods are used in demand forecasting, what factors affecting demand for food are considered and what sources of information retail stores use to base the forecasting on. When analyzing the data obtained through personal inquiries in 75 retail outlets, methods of descriptive and inferential statistics were used. The research showed that retailers rely in demand forecasting mainly on their own intuition and experience in retailing, and therefore qualitative methods of forecasting are applied most frequently. Although retailers consider a variety of factors influencing the demand, the research has identified an absence of statistical methods that are able to effectively implement the influence of factors into the final predictions. The article also discusses the differences among stores with sales area of different sizes and depending on the affiliation of the store with a retail chain. A low rate of applying quantitative forecasting methods in retail stores and the availability of a small base of input information on the demand of end customers can have a negative impact on the implementation of modern methods in supply chain management. demand forecasting; grocery stores; sales forecasting; supply chain; retail