Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Market Segmentation of Clients of Brick&Mortar Pharmacies when Buying OTC Drugs
Autoři: Lošťáková Hana | Příhodová Markéta
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SGEM 2016 : Political Sciences, Law, Finance, Economics and Tourism Conference Proceedings. Book 2. Vol. 3
Název nakladatele: STEF92 Technology Ltd.
Místo vydání: Sofie
Strana od-do: 937-944
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Segmentace trhu klientů kamenných lékáren při nákupu volně prodejných léků Rozvoj sítě kamenných lékáren v České republice vedl k růstu konkurence mezi nimi a tlaku na zdokonalení přístupu ke klientům lékárny a péče o ně. Je třeba, aby si provozovatelé lékáren uvědomili, že je vhodné diferencovat nabídku a systém péče o klienty lékáren podle požadavků a preferencí jednotlivých segment trhu. V čem a nakolik jsou klienti kamenných lékáren rozdílní ve svých požadavcích, preferencích a nákupním chování však dosud nebylo studováno. Cílem tohoto článku je shrnout výsledky primárního kvantitativního výzkumu zaměřeného na výzkum preferencí a nákupního chování klientů kamenných lékáren při nákupu volně prodejných léků a doplňků stravy a provedení segmentace trhu, včetně charakterizace profilu jednotlivých tržních segmentů. Výzkum byl realizován v roce 2016 Univerzitou Pardubice metodou osobního dotazování v domácnostech ve východočeském regionu, vybraných vícestupňovým náhodným výběrem. Výzkum potvrdil, že se klienti kamenných lékáren liší ve svých preferencích a nákupním chování. Lze je rozdělit do pěti segmentů trhu, a to na cenově citlivé, hledající kvalitu za rozumnou cenu, nenáročné, spěchající a vysoce náročné. V článku jsou specifikovány behaviorální a socio-demografické charakteristiky jednotlivých segmentů, neboť se liší jak frekvencí nakupování, preferencemi atributů nabídky, obeznámeností se sortimentem a vybavením lékárny, spokojeností s nákupem volně prodejných léků a doplňků stravy, ale i z hlediska věku, stadia životního cyklu rodiny, vzdělání, pohlaví a místa a typu bydlení. Výzkum ukázal, že trh klientů kamenných lékáren je výrazně diferencován. Management kamenných lékáren by měl respektovat tyto rozdíly při volbě cílových segmentů trhu, koncipování marketingového mixu kamenných lékáren pro jednotlivé segmenty trhu a jejich obsluze. farmaceutický trh; volně prodejné léky; doplňky stravy; segmentace trhu; kamenné lékarny
eng Market Segmentation of Clients of Brick&Mortar Pharmacies when Buying OTC Drugs The aim of this article is to summarize the results of a primary quantitative research focused on preferences and buying behavior of clients of B&M pharmacies when buying OTC drugs and dietary supplements, and the segmentation of the market, including the profile characterization of individual market segments. The research was conducted in 2016 by the University of Pardubice using personal interviews in households in the East Bohemian region selected by multistage random sampling. The research has proven that clients of B&M pharmacies differ in their preferences and shopping behavior. They can be divided into five market segments - price-sensitive, looking for quality at a reasonable price, less demanding, rushing and demanding. The article specifies profiles of these segments. pharmaceutical market; OTC drugs; dietary supplements; market segmentation; B&M pharmacies