Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Academic Entrepreneurship in the Czech Republic
Autoři: Tetřevová Liběna | Vlčková Vladimíra
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Ekonomický časopis SAV
Strana od-do: 995-1010
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Akademické podnikání v České republice Akademické podnikání kromě finančních i nefinančních přínosů pro univerzity generuje také nové myšlenky a nápady a umožňuje transfer znalostí vedoucí k tvorbě invencí a inovací. Díky tomu představuje akademické podnikání zdroj ekonomického růstu a konkurenceschopnosti a významně přispívá k udržitelnému rozvoji. Jako zvlášť významná se tato role jeví z pohledu stále se ještě do určité míry transformujících postkomunistických ekonomik. V této studii je proto cílem zhodnotit úroveň akademického podnikání v jedné z postkomunistických zemí – malé ekonomice s tradiční rolí vzdělávání – České republice. Data získaná dotazníkovým šetřením, jehož respondenty byli kompetentní manažeři 76 HEIs a fakult působících v České republice, byla komparována s relevantními mezinárodními studiemi. akademické podnikání; vysoká škola; transfer znalostí; Česká republika
eng Academic Entrepreneurship in the Czech Republic Other than financial and non-financial effects for universities, academic entrepreneurship also generates new thoughts and ideas and allows for transfer of knowledge, leading to creation of inventions and innovations. Thanks to this, academic entrepreneurship represents a source of economic growth and competitiveness and contributes significantly towards sustainable development. This role appears to be especially important from the point of view of post-communist economies which are still to a certain extent transforming. The objective in this study is therefore to assess the level of academic entrepreneurship in one of the post-communist countries – a small economy with a traditional role played by education – the Czech Republic. Data gained via a questionnaire survey, the respondents of which were competent managers from 76 HEIs and faculties working in the Czech Republic, was compared with the relevant international studies. academic entrepreneurship; higher education institution; knowledge transfer; Czech Republic