Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Opportunities for servitization in chemical companies
Autoři: Vlčková Vladimíra
Rok: 2019
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series A, Faculty of Chemical Technology
Strana od-do: 157-168
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Příležitosti pro servitizaci v chemických podnicích Nárůst významu služeb je jedním z typických rysů současného stádia vývoje tržních ekonomik. Průmyslová výroba se tak mění. Místo toho, aby výrobci přijali „předávanou pravdu“ o tom, že konkurenceschopnosti se dá dosáhnout pouze nabídkou levnějších, rychlejších nebo lepších produktů, vnímají sami sebe stále více jako poskytovatele služeb, kteří místo pouhých produktů nabízejí celková řešení. Chemický průmysl v České republice čelí řadě globálních výzev. Náklady na dosažení souladu s nově zaváděnými environmentálními a bezpečnostními standardy, platnými v rámci Evropské unie, neúměrně prodražují produkci a přičteme-li k tomu stále ještě výrazně nižší náklady na pracovní sílu v jihovýchodní Asii, vytváří se startovní handicap, který musí společnosti kompenzovat jinými specifickými přednostmi a kompetencemi. S určitou mírou zjednodušení lze říci, že zatímco v případě komoditní chemie je snahou být co nejlevnější, potom v případě specializované chemie je cílem být co nejoriginálnější a nejrychlejší. Možná cesta k získání konkurenční výhody se nabízí v podobě nového obchodního modelu - servitizace. Představuje trend odklonu od tradičního výrobkově orientovaného marketingu směrem ke strategii kombinace výrobků a služeb, kdy je výrobek doplňován službami za účelem zvýšení přidané hodnoty k produktu. V práci je proto věnována pozornost možným konceptům integrace produktů a služeb a identifikaci služeb, které jsou vhodné pro servitizaci. Jsou zde výsledky analýzy webových stránek chemických společností působících v České republice z pohledu specifikace služeb, které zde nabízejí. služby; servitizace; B2B trh; chemické podniky
eng Opportunities for servitization in chemical companies It is the increase in the importance of services what is one of the typical features in the current stage of the development of market economies. Industrial manufacturing is thus changing. Instead of accepting the “truth passed on” that competitiveness can only be achieved through offering cheaper, faster, or better products, the manufacturers perceive themselves more and more as service providers who offer complete solutions instead of mere products. The chemical industry in the Czech Republic faces a number of global challenges. The cost of achieving harmony with newly implemented environmental and safety standards valid in the European Union make production unproportionally more expensive, and if we add to it still significantly lower labour costs in the Southeast Asia, this results in a starting handicap that companies have to compensate by some other specific advantages or competences. With a certain level of simplification, it is possible to say that, while the chemistry commodity strives to be as cheap as possible, specialized chemistry aims to be as original and flexible as possible. The possible way of how to achieve the competitive advantage can be found in the new business model of servitization. It represents a trend of moving from the traditional product-oriented marketing towards a product-service combination strategy, where a product is complemented with the respective service to increase the product added value. Therefore, this paper aims to pay attention to the possible concepts of product-and-service integration and to identify services that are suitable for servitization. This study offers the results of an analysis of the web pages concerning the chemical companies operating in the Czech Republic from the point of view of services they specify and, consequently, may offer. Services; servitization; B2B; chemical industry