Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Approach to Servitization in the Czech Manufacturing Companies
Autoři: Vlčková Vladimíra | Podškubková Lucie
Rok: 2020
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: HRADEC ECONOMIC DAYS 2020, VOL 10, PT 1
Název nakladatele: UNIV HRADEC KRALOVE
Místo vydání: HRADEC KRALOVE 3
Strana od-do: 861-870
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Přístup k servitizaci v českých výrobních společnostech Dnes je servitizace nezbytnou součástí strategického marketingu. Společnosti mohou vybudovat široké portfolio konvenčních služeb, vyvíjet / získávat nové služby nebo nabízet pokročilé služby úzce spojené s produktem způsobem, který svým zákazníkům poskytuje spíše schopnost než fyzickou hodnotu. Na rozdíl od zahraniční odborné literatury se termín servitizace v české odborné literatuře objevuje pouze sporadicky. Je možné předpokládat, že nedostatečná znalost servitizace se projevuje i v praxi výrobních společností, tj. že potenciál služeb není plně využíván. V tomto příspěvku byla zkonstruována a diskutována výzkumná hypotéza: servitizace je uplatňována výrobními společnostmi v České republice spíše jako marketingový nástroj než jako cesta ke změně jejich strategického zaměření. Výstupy z práce byly zpracovány na základě analýzy, srovnání a syntézy získaných informací (i) z cílené rešerše odborné literatury (ii) z analýzy webových stránek 165 vybraných společností z hlediska jimi nabízených služeb a (iii) z osobních zkušenosti z rozhovorů prováděných ve výrobních společnostech. Výsledky by pak měly pomoci identifikovat příležitosti pro servitisaci ve výrobních podnicích v České republice. servitizace; služby; výrobní společnosti;diferenciace nabídek zákazníkům
eng The Approach to Servitization in the Czech Manufacturing Companies Nowadays servitization is an essential part of strategic marketing. Companies can build up a wide portfolio of conventional services, develop/acquire new services or offer advanced services closely connected with the product in the way they provide their customers with ability rather than with a physical value. Unlike foreign professional literature, term servitization appears in in the Czech professional literature sporadically only. It is possible to assume that insufficient cognizance of servitization also shows in the practice of manufacturing companies, i.e. that the service potential is not fully exploited. In this paper a research hypothesis that servitization is applied by manufacturing companies in the Czech Republic as a marketing tool rather than as a way to a change in their strategic focus has been constructed and discussed. The paper outcomes were drawn up based on the analysis, comparison, and synthesis of the information obtained (i) from a targeted research into the professional literature (ii) through an analysis of web pages of 165 selected companies from the point of view of services they offer and (iii) personal experience from interviews conducted at manufacturing companies. The outcomes then should help to identify the opportunities for servitization in manufacturing companies in the Czech Republic. servitization; services; manufacturing companies; differentiation of the offerings to customers