Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

DŮVODY K SERVITIZACI V CHEMICKÉM PRŮMYSLU
Autoři: Vlčková Vladimíra | Podškubková Lucie
Rok: 2020
Druh publikace: ostatní - článek ve sborníku
Název zdroje: Czech Chemical Society Symposium Series. Vol. 18
Název nakladatele: Česká společnost chemická
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 114
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze DŮVODY K SERVITIZACI V CHEMICKÉM PRŮMYSLU Výrobní podniky na B2B trhu čím dál více propojují své výrobní činnosti s poskytováním služeb zákazníkům. Tento proces pokročilého rozvíjení doprovodných služeb je nazýván „servitizace“. V současné době je spojován se změnou strategického zaměření podniků. Mezi okolnosti, které vedou výrobní podniky k servitizaci patří komoditizace, nasycení trhu, zrychlování inovačního cyklu výrobků, tlak konkurence, globalizace, nové technologie a environmentální okolnosti. Oblast služeb je navíc ziskovější než oblast výrobků a poskytuje více příležitostí k růstu. V chemickém průmyslu je důraz kladen zejména na pomoc zákazníkům efektivněji využít chemikálie a snížit chemický odpad tak, aby se o něj nemuseli starat a nést za něj zodpovědnost. Podniky a procesy jednotlivých odvětví jsou odlišné a proto se v nich liší také důvody vedoucí k servitizaci. V roce 2020 jsme realizovaly kvalitativní výzkum zaměřený na úroveň servitizace ve vybraném podniku chemického průmyslu. Posun k servitizaci je zde ovlivněn obecnými trendy projevujícími se např. snahou podniku k přechodu od prodeje výrobků na provádění aplikace u zákazníka, budováním partnerství prostřednictvím služeb, posunem od prodeje výrobků k poskytování celkového řešení pro zákazníky. Byly zde identifikovány následující důvody přechodu podniku ke službám: zajištění si vyšších prodejů, dosažení většího zisku, zvyšování loajality zákazníků, zvyšování nároků na služby ze strany zákazníků, zvyšování bezpečnosti při aplikaci jejich výrobků. servitizace; služby na B2B; chemický průmysl