Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Nač by měla být zaměřena výuka bezpečnosti na chemických VŠ?
Autoři: Ferjenčík Miloš | Šelešovský Jakub | Mašín Jindřich
Rok: 2013
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 1st International Conference on Chemical Technology
Název nakladatele: Česká společnost chemická
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 0109-0109
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nač by měla být zaměřena výuka bezpečnosti na chemických VŠ? Pokud se mají výuce péče o bezpečnost věnovat specializované kurzy, vzniká otázka, nač by se tyto kurzy měly zaměřit. Příspěvek vychází z pojmů zdroj rizika, bezpečnostní opatření a scénář nežádoucí události. Popíše tři základní strategie péče o bezpečnost a čtyři pilíře řízení bezpečnosti. Na základě těchto poznatků navrhne obsah kompetenčních standardů péče o bezpečnost na různých kvalifikačních úrovních a přiřadí příslušné standardy jednotlivým úrovním přípravy ? bakalářskému, magisterskému a doktorskému studiu. V dalším kroku konkretizuje témata přípravy pro jednotlivé úrovně přípravy chemického technologa. Výsledky porovná s obsahy dvou věhlasných učebnic. Zastaví se u praktických otázek výuky ? potřebného rozsahu, metod výuky, výukových pomůcek a forem zkoušení. Porovná obsah kurzů výuky péče o bezpečnost na dvou chemicko-technologických školách. bezpečnost, výuka; kompetenční standardy; řízení bezpečnosti; kvalifikační úrovně
eng What should be the focus of safety teaching in chemical faculties? If specialised courses are devoted to safety teaching, question arises, what should be the focus of the courses. The paper starts with the terms hazard, safeguard and undesirable event scenario. It describes three general strategies of care for safety and four pillars of safety management. Based on this knowledge, content of competence standards for care about safety on various qualification levels is proposed and relevant standards are assigned to individual study levels ? bachelor, master, and doctoral. Topics of study for individual levels of teaching of chemical technologist are specified in the next step. Results are compared with the contents of two well-known textbooks. The paper stops at practical questions of teaching ? necessary scope, teaching methods, teaching tools, and ways of testing. It compares content of teaching courses on care for safety from two chemical-technology faculties. safety; teaching; competence standards; safety management; qualification levels