Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

COLLABORATION BETWEEN SMALL RETAIL STORES AND SUPPLIERS OF FOOD PRODUCTS
Autoři: Branská Lenka | Paták Michal | Pecinová Zuzana
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Ekonomski vjesnik
Strana od-do: 311-321
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Spolupráce malých maloobchodních prodejen s dodavateli potravinářského zboží Malé prodejny s potravinami musí hledat cesty, jak si udržet zákazníky. Jednou z možností je spolupráce s dodavateli. Článek uvádí výsledky výzkumu zaměřeného na zjištění podoby spolupráce českých malých prodejen s potravinami s jejich dodavateli a specifikaci rozdílů v této spolupráci v závislosti na příslušnosti prodejny k maloobchodnímu řetězci a jejím umístění. Výzkum byl realizován jako kvantitativní a proběhl mezi 65 českými maloobchodními prodejnami. Spolupráce byla posuzována na základě čtyř autory článku vymezených kritérií. Bylo zjištěno, že nejčastěji se objevujícím prvkem spolupráce je poskytování obchodních úvěrů maloobchodníkům, méně často se uzavírají dlouhodobé smlouvy a synchronizuje doplňování zboží. Nejméně se využívají informace od dodavatelů. Výsledky výzkumu ukazují, že podobu spolupráce významně ovlivňuje hodnota zákazníka. Proto je cestou zlepšování spolupráce budování horizontálně propojených maloobchodních řetězců. Článek obohacuje teoretické poznání specifikací možných prvků spolupráce malých maloobchodních prodejen dodavateli a zmapováním četnosti jejich prosazení. hodnota zákazníka; doplňování zboží; maloobchod; supply chain; spolupráce
eng COLLABORATION BETWEEN SMALL RETAIL STORES AND SUPPLIERS OF FOOD PRODUCTS Small grocery stores are forced to look for ways to retain customers. One possibility is through collaboration with suppliers. Therefore, the aim of this research was to determine the forms of collaboration between Czech small grocery stores and suppliers and to specify the differences in this collaboration depending on store location and the possible affiliation of the store with a retail chain. To achieve this goal, quantitative research was carried out among 65 Czech retail stores using face-to-face interviews with predetermined questions. Collaboration was assessed on the basis of four criteria defined by the authors. It was found that the most frequently occurring element of collaboration was the provision of trade credits to retailers – less often, long-term contracts and synchronization of replenishment. The least used was information sharing. The research results show that the form of collaboration is significantly affected by customer value. Therefore, the level of collaboration can be improved by building horizontally interconnected retail chains. The paper enriches theoretical knowledge by specifying possible elements of collaboration between small retail stores and suppliers and mapping the frequency of their implementation. customer value; replenishment; retail management; retail store; supply chain collaboration