Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Full-scale experimental testing of the blast resistance of HPFRC and UHPFRC bridge decks
Autoři: Foglar Marek | Hajek Radek | Fladr Josef | Pachman Jiří | Stoller Jiri
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Construction and Building Materials
Název nakladatele: Elsevier Science
Místo vydání: Oxford
Strana od-do: 588-601
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Veklorozměrové experimentální testování výbuchové odolnosti mostních prvků z HPFRC a UHPFRC Vzhledem k současné geopolitické situaci se výzkum v oblasti zlepšení odolnosti civilní a dopravní infrastruktury na zatížení výbuchem v posledních letech značně zintenzivnil. Tato práce shrnuje výsledky velkorozměrových experimentů navržených k charakterizaci odolnosti mostních prvků vyrobených z drátkobetonu při zatížení blízkým výbuchem. Je vyhodnocován vliv složení betonu na jeho odolnost s tím, že bylo potvrzeno, že vyšší obsah ocelových vláken odolnost zvyšuje. Vyšší obsah drátků a zvýšení odolnosti až na úroveň UHPRFC dále zvyšuje výbuchovou odolnost. Byla ověřena možnost dalšího ovlivnění výbuchové odolnosti pomocí bazaltové sítě. Toto řešení vedlo k většímu vnitřnímu poškození než u prvku bez sítě. V případě, kdy byla síť umístěna uvnitř prvku poblíž povrchu však došlo ke zlepšení odolnosti z hlediska zmenšení plochy výtrže a množství fragmentů. Problém byl studován také numericky a bylo shledáno, že větší vnitřní poškození bylo způsobeno odrazem rázové vlny od vložené sítě vedoucí k lokálnímu navýšení napětí ve vzorku. Heterogenita měřených vzorků, která je ještě zvýšena výztuží či bazaltovou sítí, způsobuje vlivem odrazu rázových vln vrstevnatou delaminaci materiálu. Tato delaminace se jeví jako efektivní při utlumení energie rázové vlny. výbuch; vláknobeton; UHPC; bazaltová mřížka; delaminace; počítačová simulace
eng Full-scale experimental testing of the blast resistance of HPFRC and UHPFRC bridge decks Because of the current geopolitical situation, research on improving the resistance of the civil and transport infrastructure to blast or impact loads has gained considerable attention in recent years. This paper presents the results of full-scale blast experiments designed to characterize the resistance of steel-fiber reinforced concrete full-scale bridge decks subjected to near-field blast loading, and its dependence on the material properties of the concrete. The blast performance of reinforced concrete specimens increases with added high-performance steel fibers. An increase in fiber content and in compressive strength up to ultrahigh-performance fiber concrete (UHPFRC) further enhances its blast performance. An attempt was made to further increase the blast resistance of a concrete structure with the use of a basalt mesh. The UHPFRC specimen with a basalt mesh experienced a greater extent of internal damage than a regular UHPFRC specimen. However, the basalt mesh inserted into the concrete cover at the soffit of the UHPFRC specimen improved its blast performance, as expressed by the area of spalling and the volume of debris. This phenomenon was studied numerically, and it was proved that it is caused by the internal rebound of the shock wave, which causes a local increase in the stresses inside the specimen. The heterogeneity of the specimens, which is increased by an internal reinforcement or by a basalt mesh, converts the blast damage due to internal rebounds into layer delamination. The delamination of the concrete specimen can be very effective in dissipating the energy of the blast wave. Blast; Fiber concrete; Ultra high performance concrete; Full-scale experiment; Basalt mesh; Delamination; Computer modeling