Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The level of use of public relations tools and evaluation of their impact on the reputation of chemical companies from  the perspective of the Czech public
Autoři: Jelínková Martina | Lošťáková Hana | Macháčková Kateřina
Rok: 2020
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Business and Management 2020
Název nakladatele: VGTU Publishing House Technika
Místo vydání: Vilnius
Strana od-do: 293-301
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Úroveň využívání nástrojů Public Relations a hodnocení jejich vlivu na reputaci chemických podniků v očích české veřejnosti Článek představuje výsledky primárního kvantitativního výzkumu soustřeďujícího se na zjištění míry využívání nástrojů PR chemickými průmyslovými podniky vůči veřejnosti (široké i místní) v České republice. Bylo zjišťováno, které konkrétní nástroje či aktivity z oblastí infomační publicity, events a společensky odpovědných aktivit (CSR) podniky v rámci svých PR využívají a zároveň byla hodnocena míra, do jaké dané nástroje či aktivity dle mínění dotazovaných manažerů přispívají k pozitivnímu nahlížení veřejnosti na podnik. Na základě výzkumu bylo možné doporučit nejosvědčenější mix nástrojů PR pro ovlivňování pozitivního nahlížení veřejnosti na podnik. Výzkum byl proveden metodou elektronického dotazování a zúčastnilo se ho 53 marketingových a PR manažerů chemických podniků v ČR. Public relations; reputace; chemický průmysl; nástroje public relations
eng The level of use of public relations tools and evaluation of their impact on the reputation of chemical companies from  the perspective of the Czech public The article presents the results of primary quantitative research aiming to determine the extent to which PR tools are used by chemical companies towards the public (wide and local) in the Czech Republic. It was found that, in the opinion of the respondents, the natural publicity of the company through word of mouth and media information has the greatest influence on public opinion, while the influence of social networks has not been appreciated yet. An important contribution of the paper may be the identification of the extent of use of a complex set of PR tools in the areas of information publicity, events and corpo-rate social responsibility initiatives (CSR) recommended by literature to support business reputation among the public. Thus, it was possible to identify PR tools often used by companies, albeit not very ef-fective, and vice versa, those PR tools that are perceived to be effective, but not yet widely used in prac-tice. The application of research results will facilitate a better allocation of company resources among PR tools in order to more effectively meet the company’s PR objectives towards the public. The research was conducted through the electronic questioning method and involved 53 marketing and PR managers of chemical companies in the Czech Republic. Public relations; reputation; chemical industry; Czech public; public relations tools