Kategorie ZŠ / nižší stupeň gymnázia
1. místo: Daniel Střítecký, Julie Neradilová; Klvaňovo gymnázium Kyjov
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Titania - pdf | 94 kB |
Kategorie SŠ / vyšší stupeň gymnázia
1. místo: Emma Novotná; Gymnázium Matyáše Lercha Brno
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Esej Ariel - pdf | 87 kB |
2. místo: Filip Kocián; Gymnázium Zlín & UWC RCN high-school Norway
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Esej Oberon - pdf | 62 kB |
3. místo: Daniel Lochman; Gymnázium Mikuláše Koperníka Bílovec
Soubory ke stažení | Size |
---|---|
Esej Ariel - pdf | 112 kB |
Soutěž je určena pro II. stupně základních škol a střední školy a soutěží se formou sepsání eseje o vybraném měsíci Uranu. Pořádatelem je "Program radioisotopových napájecích systémů NASA". Tým, který poskytuje kosmickým plavidlům energii, aby mohly navštívit jedny z nejdrsnějších, nejtemnějších či nejchladnějších míst ve Sluneční soustavě.
V lednu 1986 dorazila pozoruhodná vesmírná sonda k Uranu a jeho měsícům. Voyager 2 pořídil tolik snímků všeho, co bylo na dohled, kolik jen bylo možné. Jednalo se však o velmi krátké průlety, a my tak známe pouze jednu stranu těchto vzdálených měsíců.
- Který z těchto měsíců vás inspiruje k dalšímu prozkoumání?
- Co vás ze zatím dosažených poznatků nejvíce zaujalo?
- Co doufáte, že nejdeme, jestliže se na tato místa vrátíme?
- Podpořte svůj výběr esejí o nejvýše 300 slovech.
Vítězné eseje budou publikovány na webových stránkách Programu radioisotopových napájecích systémů NASA. Vítězové dále obdrží certifikát a možnost stáže v laboratoři výzkumu termoelektrických materiálů Univerzity Pardubice.
Hodně štěstí!
- Co jsou RNS?
Radioisotopové napájecí systémy poskytují energii k prozkoumávání, objevování
a porozumění naší sluneční soustavě. Více se o RNS lze dozvědět na webových stránkách https://rps.nasa.gov/, popř. ve videu, které vysvětluje některé z konceptů ZDE.
Témata roku 2021
Vaším úkolem je studovat trojici měsíců Uranu: Ariel, Oberon a Titania. Poté si vyberte jeden,
o kterém si myslíte, že by stál za to, abychom se k němu v budoucnu s jiným kosmickým plavidlem vrátili.
O měsících Uranu máme k dispozici málo informací, nicméně objevy, které jsme doposud učinili, dělají z těchto měsíců lákavý cíl pro další průzkum.
Pro vědce se nejedná o nový scénář. Často jsou v pozici, že o tématu vědí jen tolik, že je zapotřebí dalšího průzkumu. O tom musí přesvědčit kolegy a ty, kteří rozhodují o přidělení finančních prostředků. Zkoumání měsíců Uranu je skutečným případem, o kterém doposud nebylo rozhodnuto, a pro který vědci musí nalézt opodstatnění.
TÉMA Č. 1: ARIEL
Předpokládá se, že všechny větší měsíce Uranu včetně Ariel sestávají převážně ze zhruba stejného množství vodního ledu a silikátové horniny. Na Ariel byl také detekován oxid uhličitý. Povrch měsíce Ariel se jeví jako nejmladší ze všech měsíců Uranu. Má několik velkých kráterů a mnoho malých, což naznačuje, že nedávné malé srážky vyhladily velké krátery, jež zde mohly zanechat větší srážky mnohem dříve.
TÉMA Č. 2: OBERON
Oberon je druhým největším měsícem Uranu. Na jeho povrchu se vyskytuje velké množství kráterů, zvláště ve srovnání s měsíci Ariel a Titania. Podobně jako všechny velké měsíce Uranu se i Oberon skládá zhruba z poloviny z ledu a z poloviny ze skály. Oberon má nejméně jednu vysokou horu, která se týčí téměř 6 km nad povrchem.
TÉMA Č. 3: TITANIA
Titania je největším měsícem Uranu o průměru asi 1 600 km. Sestává z nápadného systému údolí, přičemž některá jsou dlouhá téměř 1 600 km. Podél stěn údolí, která jsou obrána ke Slunci, jsou viditelná ložiska vysoce reflexivního materiálu, kterým může být námraza.
Více k jednotlivým tématům lze nalézt ZDE
obecně k soutěži viz https://rps.nasa.gov/scientist-for-a-day/
Dr. Patrik Čermák
Univerzita Pardubice
Veškeré eseje musí být zaslány do 31. 5. na e-mailovou adresu níže.
Vítězné eseje budou vybrány ve dvou kategoriích:
- II. stupeň základní školy / nižší stupeň víceletého gymnázia
- Střední škola / vyšší stupeň víceletého gymnázia
Napište esej (o maximálně 300 slovech) o tom, který ze tří uvedených měsíců je podle vás nejzajímavější, a vysvětlete proč. Pokud byste mohli vyslat vesmírnou sondu, aby prozkoumala zvolený měsíc podrobněji, který z těchto tří měsíců byste se rozhodli navštívit? Na základě toho, co je již známo, co si myslíte, že byste mohli zjistit?
Žáci účastí v soutěži souhlasí s přidělením autorských práv společnosti JPL, aby JPL a NASA mohly zveřejnit eseje, a to celé i výňatky z nich, na webových stránkách NASA spolu se jménem autora, ročníku, školy, města a země.
Eseje mohou být zaslány učiteli, rodiči či opatrovníky či žáky samotnými.
Eseje musí obsahovat: jméno, příjmení, ročník studia, název školy a kontaktní e-mail. Na eseji mohou pracovat nejvýše 4 žáci, přičemž jména všech autorů musí být uvedena. Esej může být psána v anglickém i českém jazyce.
Autoři výherních esejí či jejich učitelé/rodiče/opatrovníci budou kontaktováni s žádostí o poskytnutí fotografií autorů, které budou spolu s eseji umístěny na webových stránkách NASA. Rodiče/opatrovníci musí zaslat písemný souhlas se zveřejněním fotografií.
Eseje zasílejte na adresu národního koordinátora soutěže: patrik.cermak@upce.cz.
Příjem každého eseje bude potvrzen v horizontu několika pracovních dní.
Vyhodnocení proběhne po termínu zasílání esejů.